zondag 13 mei 2012

Vol!

landgoed 12-03-2012
Opeens is het landgoed weer groen. Nou ja... opeens gebeurt er natuurlijk niets daar is wel wat arbeid aan vooraf gegaan. Leuk werk. Spannend. Bevredigend. Zoals al ons werken zou moeten zijn.

Vier bakken licht ik er uit. Omdat deze gefotografeerd konden worden zonder interferentie van de zon. Om te beginnen bak B. De eerste bak in het rijtje direct links van de balkondeur (als je met het gezicht naar het landgoed gericht staat).

De planning voor deze bak was er erwtplanten in te zetten, ipomea - de bloeiende klimmer ook wel bekend als klimmende winde, een komkommer als die het dit jaar wel wil doen op deze plek. 

bak B: erwtjes (links en rechts)
tomaat (middenachter)
Inmiddels staat er ook een tomaat. De lijst van combinatieteelt zegt dat erwten en tomaten niet goed samengaan. Oeps! Te laat ontdekt en echt, ik wilde deze tomaat - uit de gemberbak - kwijt en toen die er stond kon er ook nog wel een minibel tomaatplantje voor. We zullen zien hoe het gaat. 

Naast erwtjes heb ik er peultjes gezaaid. Het plantje linksvoor is nog steeds de boerenkool van vorig jaar. Tenslotte heb ik er een rijtje radijs gezaaid. Een bonte bak. Volle bak ook.

tuinbonen in bloei
De volgende bak is de bak die grotendeels verantwoordelijk is voor het gevoel van veel groen. Het is bak H, die van de tuinbonen. Ze bloeien inmiddels en ruiken verrukkelijk. 

Al een tijdje was ik op zoek naar een bloeiende opvolger voor de bollen maar ik denk dat ik volgend jaar gewoon overal tuinbonen leg :-). Prachtige witte bloempjes langs de stam of steel en als het goed is, eet ik er binnen een paar weken een goede portie tuinbonen van.

Ik hoorde van de week tijdens het tuinprogramma Gardners' World (vrijdags om 21:30 uur op BBC2) dat je tuinbonen het best kunt staken - zal wel met opbinden worden vertaald. Dat doe je ook met hoge bloemen die onder het gewicht van bloemen - en hier dus tuinbonen - kunnen omvallen. 

bak H: tuinbone
Aangezien ik een volle bak met planten heb, heb ik er in navolging van dit advies maar een draad omheen geknoopt die alles bij elkaar en overeind moet houden.

Langs de stokken in bak H heb ik peultjes gezaaid en ook de lathyrus is in deze bak terecht gekomen. Net als de doperwtjes en kapucijners help ik ze  middels draad dat om de electrabuizen, bamboe- en andere stokken is gedraaid en vastgezet met een stukje duct tape.

bak F met vooraan kapucijners
Ook bak F staat vol stokken. Het is een drukke bak met voorin de kapucijners en verder doperwten - de lange soort, Marktveroveraar. In het midden heb ik om de stokken pronkbonen gelegd en er staan ook twee aubergines.

Bak I is dit jaar de bladbak. Sla, snijbiet hebben er een plaats gekregen. Aan het hek groeien zonnebloemen en ik hoop - na ze dit jaar voorgezaaid te hebben - dat ik voor het eerst op het landgoed van zal kunnen genieten. 

De volgende bak langs het hek, G is het bollenveld. Deze staat nu niet op de foto. Er is nog een roze tulp en verder staat het vol met het groen van de onthoofde tulpen. Het loof moet blijven staan om de bol voeding te geven voor volgend jaar. Dit is de andere bak waar pronkbonen groeien. En slabonen.

bloeiende erwt in bak D
De laatste bak van het rijtje is bak C. Een dorre bak waar nog weinig of niets te zien is. Hij is dit jaar bestemd voor de wortelen. Nu willen wortelen niet echt in mijn bakken maar ik heb er een tijdje terug rode biet zaailingen gezet.

Naast deze rij met bakken staat het rek met daarin tegenwoordig de kleine bakken D en Q. D heeft de lage soort doperwten: Feltham First. Hij bloeit! Ook hier staat er een minibel tomaatplantje tussen. 

Q is een peulbak maar vooralsnog heb ik er sla gezaaid en een nasturtium. Het zal geen verrassing zijn te vernemen dat een van de tomatenplanten uit de gemberbak hier terecht is gekomen.

Ik herinnerde me vanochtend dat ik het bovenste plankje van het rek eraf zou halen om de planten in D en Q ruimte te geven. Dat zou kunnen. Er staat een zakje met wortelen op, nog een hoog bakje met wortelen en het vernieuwde spaanbakje met bloemen.

knoflook in bak E
Voor het rek staat bak E. De bak met knoflook en wortel/ui soorten. Ik denk dat ik van alle knoflook die ik pootte eind 2011 er een over heb gehouden en die staat stoer en stevig in deze bak.

Omdat ik er ook eind vorig jaar rucola gezaaid heb, heb ik dit nog even voortgezet dus dat staat er en verder een rijtje radijs, een strookje lenteui waarvan de zaailingen nu alweer verdwenen zijn en vast nog wel iets.

bak A: paprika (midden voor),
viooltje (r.v.), Spaanse peper (l.a)
tomatenplantjes
Ervoor staat bak A. De vruchtplantenbak. Veel te klein natuurlijk voor al mijn ambitieuze plannen. Hier zou de courgette moeten komen maar nu al staan er de paprika Orange Horizon, een Spaanse peper, een tomaat van het soort Romaatje en een minibel. Een viooltje kleurt de rechter voorhoek.

En zo zijn we terug bij het begin. Het landgoed ziet groen maar het is kleurrijker dan vorig jaar. Dat komt o.a. door de viooltjes, met zoveel moeite bij elkaar gesprokkeld voor de winter, bloeiden toen niet, nu wel :-).

Het is mooi op het landgoed. Ik zal vlug nog even de foto's bij dit stukje plaatsen en dan snel weer naar buiten.

Kate

13 mei 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten