donderdag 6 september 2012

Zomer 2012

landgoed op 6 september 2012

September is alweer bijna een week oud en ik heb even weinig tijd als de afgelopen maanden vandaar maar even groot in beeld: het landgoed vandaag, 6 september 2012. Groen. Veel groen.

Maar ondertussen heb ik al flink veel tomaatjes geoogst en het zullen er nog meer worden de komende dagen. De pepers deden het als vanouds. Er waren wat courgettes, klein maar fijn. Een hand vol worteltjes - al een hele tijd geleden.

Voor sla, om de groei van de pluksla bij te houden ontbreekt tijd en aandacht. De radijsjes zijn weer doorgeschoten en dit jaar herken ik de zaden en de kleine bloempjes. Rode biet, snijbiet, het lukt me niet. De boerenkool groeit verder en ik heb andijvie plantjes her en der in bakken. Ook groeit eindelijk een komkommerplant.

Aubergines lijken er niet te komen net als paprika. Bonen, kom hoe heten ze, slabonen waren er kort en weinig en pronkbonen doen het wederom uitstekend maar ook die groeien me boven het hoofd zodat ik nu de bonen uit de schillen dop en gebruik.

Bloemen? Calendula, veel. Cosmos, cosmea dus, een. En verder veel groen van de winde, twee soorten met elk een ander blad die parallel van elkaar klimmen maar nog geen knoppen hebben.

En dat, heel in het kort, was de zomer van 2012 op het landgoed.

Kate
6 september 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten