donderdag 14 maart 2013

Insectenhotel

insectenhotel
Het leven gaat door. Dat is het mooie. Leven is een cirkel die nooit stopt. Mooier nog is dat het steeds andere facetten biedt. Je kunt je leven altijd uitdiepen, verleggen of anderszins nog meer de moeite waard maken. 

Ik zie mijn landgoed als een afspiegeling van het leven. Het was al interessant en leerzaam en vooral ook genietbaar. Hoe kun je dat genot, die ervaring wijzigen als je maar over tien bakken beschikt op minder dan 3m²?

Zeker, je kunt voor andere gewassen, nieuwe rassen kiezen en dat heb ik ook gedaan - zal ik ook weer doen. Je kunt bakken omgooien, vernieuwen, verplaatsen - dat had ik wel gewild maar het zal me niet lukken.

Je kunt ook iets toevoegen dat er nog niet was. Ik heb een insectenhotel gekocht. Insecten moeten gekoesterd worden omdat zij er mede voor zorgen dat wij te eten hebben. Zouden de gewassen niet bevrucht worden door insecten dan zou er geen oogst komen. Zoiets.

Hoe dan ook, een insectenhotel. Ze zijn overal verkrijgbaar en ik kocht de mijne in een tuincentrum waar ik keuze had uit minimaal zes types. Je kunt hem ook zelf maken overigens. Holle stengels of buisjes, papierrolletjes, een bouwsel van kiezelstenen, houtjes - kieren en gaten waar insecten kunnen nestelen en schuilen.

tussen balkondeur en regenpijp
Na enige dubben heb ik hem naast de balkondeur opgehangen. Waarschijnlijk een hele foute plek omdat die deur pas na enig trekwerk sluit dus rust kunnen de beestjes wel vergeten maar hij paste mooi en ergens anders zag ik zo gauw geen mogelijkheid.

Heerlijk overigens om even met touw en draad en wat niet bezig te zijn. Even niets aan je hoofd dan dat ding en de bevestiging ervan. Trapje op, trapje af, touwtje zus, draadje zo. Dun zonnetje erbij zodanig dat de trui uitkon. Ja. Was lekker. 

Net klaar belde buurtzorg met weer zo'n verhaal dat die ontspannen sfeer ook meteen weer wegblies maar goed het was leuk op het landgoed zolang het duurde...

Kate
14 maart 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten