zondag 11 april 2010

Van stadsbalkon tot landgoed

Eind vorig jaar ben ik verhuisd en voor het eerst in mijn leven heb ik de beschikking over een eigen balkonnetje. Het is 1m x 2,75m en ik heb besloten om er groentes te gaan verbouwen :=).

Het is verbazingwekkend, als je je erin verdiept, hoeveel informatie er op het internet te vinden is. Zo kwam ik o.a. uit bij de Makkelijke Moestuin en van daar op Square Foot Gardening

Het principe is simpel: maak een bak van  1,20m x 1,20m en ongeveer 30cm hoog. Verdeel deze in 16 vakken van 30x30 cm. Vul met aarde en plant of zaai in elk vak een ander gewas. 

Geef liefde en water en wacht tot de groentes of het fruit rijp zijn. Zo simpel kan het zijn. Zo simpel is het dus en niets weerhield mij ervan met deze gegevens aan de slag te gaan - op mijn eigen wijze. 

Ik droomde over sinaasappelkistjes en de volgende dag vond ik ze bij de uitgang van het tuincentrum. 

Het is alsof het zo moest zijn: er passen precies vijf kistjes in de lengte en één in de breedte langs het balkonhek en het staat fantastisch!

Nu, na tien dagen is mijn tuintje al redelijk groen aan het worden. De radijs - links op de foto - en pluksla ernaast zijn ongetwijfeld te dik gezaaid maar dat komt vast wel goed door uit te dunnen of - in geval van de pluksla - gewoon af te snijden als ze iets verder zijn.

De oregano en salieplanten - resp. links en rechts op het kistje - alsmede de tijm hebben vanmiddag hun definitieve plek gevonden. De rucola komt op en het eerste groen van de erwtjes en knoflook is zichtbaar. Ongelofelijk wat gaat het hard!

Binnen prijken sinds 28 maart twee vensterbankkasjes. Vol verwondering, en gezien de te verwachten plantgrootte met enige ontzetting :-), maak ik mee hoe bijna alle okra-, aubergine-, artisjok- (foto rechts), paprika- en spaanse peperzaadjes zijn opgekomen. Dat had ik, cynisch als ik ben, nooit verwacht! Hulde aan de zaadleverancier!

Uren zou ik er over kunnen bloggen: over de worteltjes waarvoor ik een speciale verhoging heb gemaakt zodat ze lekker diep kunnen groeien, over de aardbeiplant die naast de balkondeur hangt, over de afrikaantjes en  goudsbloemen die zo goed zijn tegen ziektes en ongedierten en die ik dus tussen de groentes door zaai.

Nu maar hopen dat het naast groeizaam weer ook een heerlijke zomer zal worden want precies tussen mijn sinaasappelkistjes en de muur is er ruimte voor een heerlijke deckchair van waar ik u met veel genoegen op de hoogte zal houden van de groei en bloei van mijn landgoed - zoals mijn broer het noemt :-).

Kate
11 april 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten