woensdag 24 juli 2013

Groentes in de hoofdrol

Ik zou kunnen schrijven dat de tigridia in knop is en het eerste puntje van de bloem toont. Ik kan vertellen over de zonnebloemen, zoveel zonnebloemen dit jaar... 

Ik zou kunnen zwemelen over de lathyrus, royal family wit (*), die her en der aan het bloeien is en in een vaasje samen met de allereerste nasturtiumbloem van het jaar, opnieuw oranje van kleur, mijn pc tafel siert. 

Ik zou van alles kunnen zeggen maar ik zal mij dit keer beperken tot de groentes want hoewel ik mij niet heel uitputtend met het moesdeel van het landgoed heb beziggehouden omdat ik nu eenmaal amper hier eet en ik inschatte niet veel tijd te hebben om plantjes te koesteren, zijn ze er wel degelijk. 

Zo ben ik ben momenteel de tuinboonplanten aan het verwijderen. Je laat bij peul- en erwtplanten altijd de wortels in de aarde opdat ze iets met stikstof doen, lol - binden geloof ik. Hoe dan ook, ik snijd de planten net boven de aarde af en gooi ze in stukjes gesneden op de compostzakken. 

Ja ja, de aardappels zijn hier verdwenen maar er staan wel twee zakken met compostmateriaal. Handig en hopelijk gebeurt er iets ondanks het niet omzetten of in acht nemen van verhoudingen bruin en groen materiaal. 

Pronkboonstengels kronkelen zich een weg omhoog. Het is altijd een prachtig proces om te volgen. 

De slabonen hebben al knopjes. Bij mijn moeder zag ik kleine paarse bloemetjes. Ik ben te lui maar waarschijnlijk is dit van het nieuwe bonenzaad dat ik bij de Lidl kocht toen ze daar allerlei zaadzakjes voor weinig geld te koop hadden :-). 

Wat ik heb aan bonen, is volgens mij, vooralsnog en zo te zien, het zaad dat ik al eerder had. Dat zal lichtroze, uit mijn hoofd, bloeien. En dan zijn er de tomaten.

roma tomaatjes

Op een of andere manier lijken alleen de romaatjes het te doen dit jaar. Trossen romaatjes, uit zelf-gewonnen zaad gezaaid op 9 maart en uitgeplant in bak F op 7 mei zijn duidelijk zichtbaar. Ze groeien elke dag. 

courgettebloemen

De courgette die ik op 1 juni uitplantte in bak E viel ten prooi aan slakken of vocht of wat het was. Op 3 juni zaaide ik opnieuw en op 29 juni plantte ik hem uit op dezelfde plek in E. Nu bloeit hij. Twee bloemen, wat zijn ze weer mooi! Het wachten is op de oogst :-). 

Ook de meloen die ik uitplantte in bak Q sloeg niet aan. Twee zaadjes die ik rechtstreeks in de aarde zaaide, deden het ook niet. 

Dagen geleden - niet gelogd wanneer - zaaide ik nog een keer drie zaadjes in een bloempot die ik buiten zette met een bakje erover als een soort van kas. 

Nu zijn er twee zaailingen te zien. Nog niet groot genoeg maar ik popel ze opnieuw over te brengen naar de bakken. Opnieuw Q is het plan en wellicht C. 

knoflook

Dan moet wel de knoflook in C geoogst zijn. Ik ben nog niet zover maar haalde vanmorgen een bol omhoog en kijk eens wat een verschil met de teen of bol of bolteen van 20 juni

Geduld levert klaarblijkelijk iets op. Ha! Alsof ik dat niet al wist. Maar goed. Leuk te zien dat er nu duidelijk teentjes te onderscheiden zijn. 

Ik laat de bollen nog even zitten en voor de meloen zover is om uitgeplant te worden, is bak C wel leeg. 

Kate 

24 juni 2013 



(*) ik zaaide lathyrus royal family wit op 27 maart en op 8 mei plantte ik de plantjes uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten