zaterdag 20 juli 2013

Natte knoflook

20/7: knofllook bak C, 3 rijtjes van 5
Het jeukte al een tijdje. Ik wilde mijn knoflook oogsten. 

Op 21 oktober 2012 heb ik 15 teentjes in bak C gestopt: drie rijtjes van vijf. Prachtig groen was de bak - heel lang.

Niet meer. De stengels zijn gevallen en bak C ziet er niet uit :-). Echter, de twee onderste bladeren zijn nog niet vergeeld. 

Toch probeerde ik het en ik voelde een dikke solide teen, geen bol met meerdere teentjes. Laten zitten dus. Dat al twee of drie keer.

Daarna zag ik dat ik in bak D ook knoflook had gepoot - een maand later, zag ik nu net in mijn log.

Door het nog steeds niet verdorde loof van de bij Ikea voor 99 cent laat-gekochte prachtig dubbele narcissen en de afleiding van hoge, overhangende tuinboonstengels uit bak Q ernaast was het me ontschoten.

Vandaag eet ik thuis, dat is een zeldzaamheid tegenwoordig. Ik heb een karbonaadje en ik wil er knoflook bij. In de linker achterhoek van bak D zit knoflook.

Die heb ik uitgegraven. Ja, gewoon met mijn handen. Dat is het veiligste want je wilt de bol niet kapot prikken met een vork bijvoorbeeld. Kijk, dit is hem. Prachtig toch?

Hij hangt nog even aan de deurklink maar ik ga hem niet drogen want ik wil hem nat gebruiken. Natte knoflook is jonge knoflook, niet gedroogd.

Je kunt er eigenlijk alles wel van eten. Ik doe wel het velletje eraf en de worteltjes maar de rest, stengel en bol zijn eetbaar.

Je kunt poffen, bakken, raspen, rauw eten. Ik gooi hem in zijn geheel in de bakjus en als hij zacht is, prak ik hem door het vet. Beetje rozemarijn en organo uit de kruidenbak erbij. Lekker!

Bak C laat ik nog maar even met rust. Er zit volgens mij nog een teentje in bak D dat maar eerst oogsten als ik weer haast heb maar de rest kan nog wel even wachten hoewel ik die bak graag voor iets anders wil gebruiken.

Maar nu eerst koken, eten, genieten van natte knoflook van het landgoed.

Kate
20 juli 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten