dinsdag 22 april 2014

Pasen: knoppen, knollen, zaad

uitzicht op het landgoed 22-04-2014

Dit is wat is zie nu ik achter mijn pc zit te tikken. Een muur van oranje bloemen met daaronder het groen van tulpen, allium, knoflook, ranonkels en al het andere spul dat ik nu niet kan opnoemen. 

Het is een prachtig gezicht! Nog mooier als het miezert en je achter glas de kleurdotjes op je in laat werken. En nog weer mooier op het landgoed als je je omdraait richting deur en de regenpijp bekijkt die helemaal veranderd is in oranje en groen. 


nasturtium 22-04-2014
Van dichtbij is het oranje intenser dan op de foto boven. Het blad nog fris groen en knoppen te over. Wat een plant! En dat, al dat is dus overgebleven van vorig jaar.

Ik heb veel planten dit jaar die er vorig jaar ook al waren: de alliums staan in de knop. Ook zo de leeuwenbek, maar daar had ik het al over. 

De rankonkels die ik op 11 december in diverse bakken pootte, staan ook in de knop: in bak B en het aardbeienbakje. Erg leuk.

Het was zonnig op eerste Paasdag en ik besteedde het grootste deel van die dag op het landgoed. Ik zette alle tomatenplantjes uit - dat zijn er niet heel veel dit jaar maar genoeg: drie romaatjes en een maya. Er was ook nog een zielig plantje minibel maar of dit het redt is de vraag.

Ik had ook weer Spaanse peper plantjes. Twee gaf ik er aan mijn buurvrouw, de rest heb ik her en der in de bakken gestopt. Aubergines zijn niet opgekomen. Paprika ook niet. Wel twee okra's. Dit plantte ik achteraan bak H.

Van een vriend in Groningen kreeg ik een zak pootuitjes: rode uien Red Baron. Heel lief maar wat moet je met vijftig pootuitjes op een landgoed dat toch al vol is? 

Ik vulde er bak I mee, een van de bakken op het terras van mijn moeder en een bak bij mijn buurvrouw. Nog zijn ze niet op :-). Ik ben tegen weggooien van pootgoed maar nog tien uienplanten is echt wat veel van het goede.

Ik kreeg overigens nog veel meer leuke dingen: een aardbeien-, tja wat is het? Knol? Wortel? Geen idee wat voor soort maar hij ging gewoon in de aardbeienbak. Eigenlijk zou ik die moeten verversen maar hmmm ik heb geen zin hem los te maken en te ontmantelen.

Verder kreeg ik rabarber om te poten. Dat koop je blijkbaar in dezelfde vorm: een zakje aarde met iets erin. Nu wordt rabarber groot. Heel groot dus ik heb het nooit gekocht en ik hou mijn hart vast. Hij ging in bak H bij de knoflook - dat schijnt een goede combi te zijn. 

Daarnaast kreeg ik allerlei zakjes zaad: wortel, peterselie, selderij, slabonen maar ook koolrabi en die laatste had ik nog niet. Erg leuk allemaal. Erg lief en attent. Zelf bracht ik hem wat erwtjes, tuinbonen en nasturtium alsmede dahliaatjes. Ik hoop dat het opkomt.

Ook hier staan nog wat nieuwe rolletjes met tuinbonen en erwtjes en kapucijners in de koude bak. Om eerlijk te zijn ben ik onderhand wel uitgezaaid hoewel het werk eigenlijk nog lang niet af is. Beetje pauzeren dan maar. Lekker genieten van wat er is. 

Wat een goed plan!

Kate
22 april 2014


werkew

Geen opmerkingen:

Een reactie posten