maandag 1 februari 2016

Specht

Kijk, daar zit een specht te snoepen van het vet in de boorgaten van een oude tak die aan de berkenboom is gehangen.

Het zijn prachtige vogels, heb ik inmiddels ontdekt. Mijn tuin is, voor mij als stadsmeisje dat genoot van het gezang van de merel wanneer de avond viel, een waar paradijs.

Merels, musjes, Vlaamse gaaien, koolmeesjes, roodborstje, tortelduiven, kaaien, spechten - en er zijn er vast nog wel meer die ik nog niet ken of gezien/gehoord heb.

Ik zei al dat ik aan het zaaien was, gisteren. Spaanse peper, aubergine en paprika zaaide ik als vanouds in margarinekuipjes die in vensterbankkasjes staan. 

Het probleem is een beetje waar die kasjes het beste tot hun recht komen. Ik ben er al van boven naar beneden mee door het huis gewandeld. Boven heb ik een lange vensterbank aan het raam maar eronder is geen verwarming.

In de kamer heb ik ook een vensterbank maar die is vol met planten en een soort van bloemstuk-zonder-bloemen uit de tuin gemaakt van de wortels van een klimop die een boom verstikte en afgezaagd werd. 

Met kerst lagen er grote rode kerstballen in. Nu heb ik er een droge hortensia bloem in gelegd en met Pasen kan ik er eieren in leggen. Erg leuk en natuurlijk en gaaf dat je zulke leuke dingen uit je tuin haalt maar hij staat nu wel in de weg.

Voorlopig heb ik nog maar twee vensterbankkasjes dus die ben ik wel kwijt en er kunnen er nog wel twee bij, hier achter mijn beeldscherm op de vensterbank en eerst eens zien of ze goed staan qua licht.

Ook zaaide ik tuinbonen en doperwten, van elk twee soorten in closetrolletjes en viooltjes, spitskool en koolraap. Zaaigrond in zo'n plastic tray die je bij tuincentrum bij de uitgang vindt.

Deze hadden grote vakken waar elf closetrolletjes in gingen. De viooltjes gingen gewoon in zo'n vak gevuld met aarde. Ze staan nu op de vloer van de kas afgedekt met glasplaten. 

Net heb ik veldsla geoogst voor vanavond. Eens kijken hoe dat smaakt en hoeveel je er eigenlijk van nodig hebt om een lekkere salade te maken met nog wat radijs uit de kas en een lente-uitje uit een van de Amsterdamse bakken. Heb nog bijna een hele komkommer dus het zal vast lukken en lekker smaken.

Wow, eerste oogst uit de kas :-). Ik zaaide eind september diverse bladgroentes, radijs en snijbiet en dacht lang dat niets gelukt was.

De veldsla heeft het goed gedaan en de radijs zal ik straks proeven hoewel ik veel meer gezaaid had dan de drie die ik hier heb liggen. de snijbiet is klein maar staat er wel dus dat is hartstikke leuk.

Ja. Het moestuinjaar '16 is - na de traditionele opening van het bal door de knoflook - nu echt begonnen. Heerlijk!

Kate
1 februari 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten