vrijdag 18 maart 2016

Veldje 2 zomerbollen

Bij een handvol winkels kocht ik emmers met zomerbollen, zaadjes en andere dingen die mij vervolgens weken en maanden in de weg stonden want het was nog te vroeg om te planten en te zaaien :-).

Inmiddels staat - net als in mijn vorige huis - de vensterbank vol met vensterbankkasjes met daarin het gebruikelijke dat vroeg gezaaid kan worden: Spaanse pepers, aubergines, paprika's, tomaten en her en der wat bloemzaad. Inmiddels ben ik al aan het verspenen.

En ook in de kas staan bakken vol zaailingen op de grond. De eerste erwtjes en tuinbonen klaar om uitgeplant te worden.

Van de week hebben hulptroepen geholpen draadgaas voor de kas op de aarde van de groentetuin te leggen zodat - hopelijk - de buurkatten straks niet op mijn plantjes gaan poepen. Ik ben hoopvol gestemd.

De buurman linksachter die op mijn nieuwe border uitkijkt en inmiddels blij is dat de halfdode dennenboomstammen weg zijn, vroeg naar mijn plantplannen. Ik vertelde - en straalde - en ja, tja, vandaag is het dan zover. Het eerste veldje - nog niet bij de buurman - heb ik voorzien van zomerbollen.

voorjaarsbollen
Het is het kleinste veldje en wellicht ook het belangrijkste want veldje 2 staat recht voor mijn eettafel :-). Na nog maar een keer kijken en zoeken en proeven vielen er toch nog wat bollen af. Die gaan elders de grond in.

Dit is hoe ik het voor de lente had bedacht. Een kleurenpalet van donkerrood, zwart en wit. Zwart is natuurlijk een term die niet helemaal recht doet aan de feitelijke kleur want dat is meer donkerpaars.

zomerbollen
De bollen die nu de grond in zijn gegaan volgen het kleurenschema van de lente. Ik heb ze door elkaar geplant.

Linksboven zie je ranonkel (10x). Ernaast in het wit: nerine bowdenii alba (3x). Linksonder canna, die inmiddels zantedeschia heet (5x). Het is de captain promise. En dan rechtsonder staat de chocolade cosmos: cosmos atrosanguineum (1x).

Er moet ook nog wat gezaaid worden om het bed verder op te vullen. Maar daar komt mijn broer met de hoge drukspuit, er moet gewerkt worden en niet geblogd :-)

Kate
18 maart 2016     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten