dinsdag 29 maart 2016

Veldje 3 zomerbollen



Na op Paaszaterdag de eerste tuinbonen (witkiem en driemaal wit) en doperwten (kelvedon wonder) uitgeplant te hebben, was het vandaag tijd om verder te gaan met de zomerbollen.

Ik gebruik de term 'zomerbollen' nogal vrij: het zijn behalve bollen ook eenjarigen en meerjarigen en knollen en wat nog...

Hoe dan ook: veldje 3 dus. Rechttegenover de achterkant van mijn huis, zicht vanaf de eettafel. Belangrijke nieuwe border ontstaan door het weghalen van een oude, dode, overgroeide haag van kale conifeerstammen.

Ik heb er twee kleine boompjes naartoe verplant. Ik heb er een 'graf' gegraven - nee, het is een aspergebed ter voorbereiding op het planten van twee kronen witte asperges. Er staat inmiddels ook rabarber (red champagne). Ook rood, ja.

Het is het veldje met het kleurenschema waar alles mee begonnen is: oranje, rood en zwart. 

Dramatisch, prachtig, ik kan niet wachten de voorjaarsbollen in bloei te zien en ze groeien elke dag dus lang zal het niet meer duren.

Ik zocht en kocht zwarte bloemen: Rudbeckia Black beauty, Aziatische lelie Queen of night, Iris germanica Night owl. Ik had natuurlijk nog veel rood zaad maar kocht o.a. een rode iris Red zinger en een rode lelie. Daarnaast nog wat oranje/rood zoals crocosmia Emily McKenzie. 

We zullen zien hoe het zal zijn, straks in de zomer. Morgen ga ik verder met het zaaien van bloemen en groentes. En er ligt nog een grote pootklus wanneer ik veldje 8 ga uitzetten en inplanten maar dat zal niet morgen zijn.

Kate
29 maart 2016

p.s. de bloemen in de bovenste foto zijn:
iris red zinger, rudbeckia black beauty, rode lelie (bovenste rij)
aziatische lelie queen of night, crocosmia emily mckenzie, iris night owl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten