dinsdag 25 januari 2011

Plannen genoeg, ideeën zat...

Volgende week, zo zag ik tot mijn schrik, is de eerste maand van het jaar 2011 alweer voorbij. Ongelofelijk wat gaat de tijd snel! Het nieuwe zaaiseizoen rammelt aan de deur maar de voorbereidingen ervoor staan noodgedwongen op een heel laag pitje wegens drukke werkzaamheden.

Gelukkig zijn er 'gestolen' uurtjes en ergens aan het begin van de nacht heb ik een tekening gemaakt van de layout van het landgoed zoals dat er uit moet komen te zien wanneer ik mijn sinaasappelkistjes vervang door de plastic Curver kratten waarvan er ik vorig seizoen al twee heb geplaatst.

Het aantal containers - om maar een generieke naam te gebruiken - halveert. Er komen in elk geval vijf grote kratten te staan en drie kleinere. Hoe ik het rek ga gebruiken of invullen weet ik nog niet. Ik heb inmiddels wel al besloten welke kistjes ik samen moet voegen en welke ik wil of kan behouden.

Tussen alle bedrijven door - nee, tijdens alle drukte legde ik de hand op piepschuim in allerlei maten. Goed om straks onder kistjes of kratten te leggen en daarmee de afwatering te bevorderen.

Ook goed om tegen het grijze zink aan het begin van het landgoed te zetten in de hoop dat dat meer licht op de bakken aldaar zal doen laten vallen.

sneeuwklokje
Daarnaast helpt het piepschuim hopelijk om die hoek met bak 6 waar ik - op de nasturtiums na - eigenlijk tegenvallende oogsten had, te isoleren. We zullen zien of het wat oplevert.

Het sneeuwklokje in bak 6, bloeit nog niet maar het is wel gegroeid sinds ik haar voor het eerst fotografeerde. Het is de voorste in een rijtje van drie. De andere twee klokjes zijn amper boven de aarde uit, hebben duidelijk een achterstand.

Straks, als het weer beter is en ik tijd heb, zullen de bloembollen een van de aandachtspunten zijn bij het samenvoegen van de bakken. Gelukkig heb ik goed gedocumenteerd waar ik welke bollen heb geplant.

Ik zei het al eerder: het is een bijna wiskundig gepuzzel die voorbereiding op het aankomende seizoen. Een van de andere punten van zorg is de wisselteelt. Ik zal, graag of niet, met minder gewassen per teeltgroep genoegen moeten nemen. De keerzijde van zo'n keuze is dat wisselteelt eenvoudiger zal zijn.

erwtplantjes bak 1
Een van de simpeler overzettingen zullen de 'erwt-bakken', 1 en 10 zijn. Die heb ik eind van de herfst al besproken voor en ingezaaid met erwtjes en tuinbonen.

Ik kan ze hopelijk goed samenvoegen in een grote krat eventueel aangevuld met de aarde van bak 6 waar ik voornamelijk bladgroentes in heb geteeld - bladgroentes hebben kortere en minder problematische wisselteelt-eisen.

knoflook in bak 11
Eind oktober pootte ik in drie bakken knoflook. Het was een goede dag volgens de maankalender. Hoe de oogst uit zal pakken kan ik natuurlijk niet voorspellen maar het loof ziet er erg gezond uit.

Bak 11 zal de nieuwe 'komkommerbak' worden. Dat had ik al bepaald toen ik de knoflook plantte. Knoflook en komkommer vormen een goede combinatie samen in dezelfde aarde.

knoflook bakje 16
In een van de kleine plastic bloempotjes staat ook een knoflookbol te groeien. Bij het maken van dit blog realiseerde ik me dat ik in de hoeken tussen de kratten plaats zal hebben voor een kleine ronde opvulling zoals ik dat nu ook heb bij de kistjes.

Bakje 16 zal dan ook kunnen blijven bestaan. Het kan zomaar zijn dat ik deze teelt, in dit bakje, laat volgen door zomerbloemen want natuurlijk zal er ook plaats moeten zijn en blijven voor bloemen.

De nasturtiums zullen in elk geval, in andere aarde, terugkomen op de plek waar ze vorige zomer zo uitbundig gebloeid hebben.  En zinnia's - hoe zou ik de verleiding er veel van te zaaien kunnen weerstaan?

viooltjes in hangbakje
Geen idee nog wat ik met de viooltjes ga doen. Het zijn, zo lees ik, kort levende vaste planten. Men adviseert ze in het voorjaar te vervangen door langbloeiende eenjarige bloemen. Zinnia's stonden o.a. hier vorige zomer en ik zou ze daar weer willen zien dit jaar.

Echter, op het terras van mijn moeder staat een potje viooltjes dat jaar na jaar opnieuw bloeit. Ik heb een hekel aan het wegdoen van levende planten. Misschien dat ik de viooltjes uitgraaf, samen in een pot zet en bij mijn moeder laat 'over-zomeren'.

Zo denk ik en plot ik tijdens het werk hoe het er de komende maanden op het landgoed uit moet gaan zien. De grote kratten heb ik in huis - gekocht voor andere doeleinden vonden twee ervan hun bestemming hier op het landgoed.

Dat beviel. De afmetingen zijn goed en ik heb er nog wel een paar in voorraad. Het kleinere formaat moet ik nog kopen. Zodra ik weer langs de Praxis moet, is een van de eerste gangen langs de afdeling opbergboxen :-).

Telkens als ik wasmanden of afvalbakken of opbergboxen zie, moet ik denken aan mijn compostbak. De bak die er nu staat voldoet niet echt. Hij laat te veel water naar binnen en is onhandelbaar, zeker nu de rand eraf is gebroken en de inhoud nog steeds bevroren dus zwaar.

compostbak
Dat is jammer want ik ben 'bezeten' van de wens mijn eigen compost te kunnen gebruiken. Helaas was de inhoud van de bak ook vandaag nog bevroren - de foto stamt van 6 januari - ik kwam niet veel verder dan de toplaag.

Compostering houdt me ook erg bezig. Een volgend blog zal ik wellicht gebruiken om uiteen te zetten wat ik erover geleerd en gelezen heb, een maandje terug.

In elk geval zal ik de nieuwe bakken voorzien van een dunne onderlaag van en/of een smalle geul gevuld met dan hopelijk ontdooid materiaal uit de compostbak. De verdere vertering kan dan geschieden in de aarde waar mijn groentes groeien.

Plannen genoeg, ideeën zat - nu nog tijd vinden om alles in praktijk te brengen en op orde want binnenkort kan ik gaan zaaien...

Kate
25 januari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten