maandag 7 november 2011

Tuinbonen uitgeplant, compostgoot gegraven

Vandaag, een grijze dag, winderig, koud ook en ik dacht dat ik niet naar buiten zou gaan. Ik zat voor mijn beeldscherm en zocht naar wat ik nog kan doen voor het landgoed nu november in volle gang is.

tuinboonzaailingen 07-11-11
Ik wist, weet het eigenlijk wel hoor. Tuinbonen, die had ik op 21 oktober al in closetrolletjes gestopt om ze uit te planten zodra we ruim 10cm hoog zouden zijn. Vandaag niet hoor, morgen zou het één graad warmer zijn en zonniger.

Doperwten kunnen eigenlijk ook al - ik heb het vorig jaar geprobeerd maar niet naar tevredenheid. Hoewel ik nog zat erwten heb om te zaaien, kocht ik gisteravond online het soort Feltham First dat is tesamen met Meteor een van de winterbestendige erwten.

Van de week zaaide ik al Calendula, goudsbloemen, gewoon als experiment een paar hier en daar. Vandaag legde ik een stukje lente-ui op lint in bak E. Geen idee of het werkt maar er is niets verloren als het anders blijkt.

Nu ik dan toch buiten was - en geïnspireerd door wat ik las op het internet over klusjes die nog te doen zijn - richtte ik mijn aandacht op de bakken met compostmateriaal. 

Compost wil ik het niet noemen want het verteert niet of slecht. Er komt te weinig lucht bij en dat moet ook want ik ben bang voor ongedierte en stank en uitregening. 

Hoe dan ook, mijn groente- en tuinafval, oud papier en koffiefilters gooi ik dagelijks in de compostbakken. Er staan er twee en ze waren min of meer vol. Mooi dus te lezen - en me prompt te herinneren van vorige informatiesessies - dat je een compostgeul kunt maken.

Je graaft een geul of gat in de aarde van minimaal een spade diep. De aarde die je opgraaft bewaar je. Het gat vul je met compostmateriaal en vervolgens dicht je alles af met de opzij gelegde aarde. Klaar. Laat de wormen hun werk maar doen. 

Ik maakte geultjes en gaten in bakken C, F, en I en leegde zo mijn onderste compostbak.

tuinbonen geplant in bak H
Toen ik dan toch bezig was en zag hoe hoog de tuinboonplantjes al waren, heb ik die meteen ook maar uitgepoot in bak H. Het verbaasde me hoelang de wortel was. Langer soms dan het groen erboven.

Tijdens het graven en planten verwijderde ik meteen de twee overgebleven koelkast rekjes die ik als stuk aan de zijkant van bakken H en I had staan. Dat ruimt op en heel langzaam begin ik zo het landgoed winterklaar te maken.

Terwijl ik zo aan het werk was, vergat ik dat het grijs was en koud en winderig en dat ik liever niet naar buiten had gewild. Het landgoed was wederom heilzaam en fijn. 

Leve het landgoed! Hoera! Hoera! Hoera! :-).

Kate
7 november 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten