donderdag 17 november 2011

Bloemenzaad voor 2012

Het was een rare zomer met kleine oogsten en zo lang geen bloemen op de nasturtiums en tagetes na. Toen, nu de bloemen bloeien - naast nasturtiums en tagetes nu ook cosmos en viooltjes en even heel kort ook een zinnia - geniet ik er zo van!

Zaden van bloemen en groentes
Nu en dan vraag ik me af waar ik meer van geniet: bloemen of groentes op mijn landgoed. Ik kom er niet uit want ik wil bloemen maar de spanning een handvol verse groente te oogsten is onnavolgbaar en groentes bloeien net als bloemen.

Ik weet wel dat ik geen of niet veel moeite meer wil doen voor kool. Ook spinazie en postelein doen te weinig gegeven een toch al nijpend ruimtegebrek. Dit jaar waren de bietjes teleurstellend en ook de snijbiet maar beide wil ik nog niet opgeven. 

De komkommer was zo'n hit vorig jaar en dit jaar was er de courgette. Ik wil ze opnieuw, elk in een bak. Oh, en de andere vruchtplanten: tomaten, aubergines, pepers. Geen paprika meer maar misschien opnieuw een poging om okra en artisjok te groeien.

En erwtjes, kapucijners, tuinbonen, slabonen, pronkbonen, ook worteltjes en zelfs lente-uitjes die het bij mijn moeder veel beter deden dan hier. Een nieuwe poging om venkel te kweken laat ik niet voorbij gaan. Sla wil ik ook weer in de bakken hebben.

Begrijpt u mijn probleem? 

de zaden die ik bestelde
Beter maar er niet te veel over na te denken. Beter maar gewoon bloemzaad te kopen en dat deed ik een dag of tien geleden. Veel eerder dan vorig jaar en ik ben er nog niet, denk ik. Er zal nog wel wat volgen.

Echter, ik kon niet wachten. Ik wilde naast winterharde erwtjes, veldsla kopen en nog vlug in de aarde stoppen voor de winter toesloeg en dat heb ik gedaan. Geen idee of het gaat werken. Toen ik dan toch aan het bestellen was - online want geen zin richting bloemenmarkt te gaan - heb ik ook bloemzaad gekocht. Een prachtig palet.

zonnehoed
Het begint met zonnehoed, purple red - echinaceae purpurea, een tweejarige. Gewoon vanwege de mooie kleur. Misschien omdat het geen oranje is :-). De hoogte van 80 tot 120 cm is goed in bakken met lagere groente. Het zal - net als de cosmos dat nu doet - voor een focuspunt zorgen.

korenbloem
De korenbloem polka dot mix - centaurea cyanus, was gratis bij de bestelling gevoegd en de kleuren zijn beeldig hoewel ik natuurlijk maar weinig zaad zal gebruiken en het een gok is welke kleur ik krijg.

klimmende winde
Mijn nasturtium zaad is op aan het raken en misschien is de klimmende winde, ipomea early call mix wel een leuk alternatief om langs de draden en regenpijp en trellis te leiden. Ik dacht dat winde alleen in het blauw verkrijgbaar was maar niet dus.

nachtschone
Lekker fel zijn de kleuren van de nachtschone, mirabilis jalapa, four o'clock mix. Een bloem die het beste tot zijn recht komt in de vroege avond of ochtend met een lekkere geur. Daar ben ik dus benieuwd naar. Hij wordt 75 tot 120 cm hoog.

zonnebloem
Zonnebloem autumn beauty, helianthus annuus moet doen wat de zonnebloemen de vorige jaren net niet deden, zorgen voor lange grote lachende bloemen die lang nadat ze uitgebloeid zijn als herinnering aan een mooie zomer blijven staan.

viooltjes
Tenslotte kocht ik zaad van viooltjes. Viola witrockiana en wel swiss giant mix. Groot bloemige dus waar ik zo naar gezocht heb en nu al zoveel plezier van heb. Eigenlijk gekkenwerk want viooltjes, als ze er zijn, zijn goedkoop en vrij voorradig. Maar, dit zaad kun je blijkbaar al in januari voorzaaien. Leuk dus!

Al dit zaad kocht ik bij 123 zaden, het was er binnen een paar dagen al en tot dus ver ben ik tevreden. Het wordt vast een kleurrijke zomer. 

Kate
16 november 2011

Alle foto's van dit blogbericht, op de twee eerste en grotere foto's na, zijn afkomstig van de site waar ik het zaad kocht: 123zaden.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten