zondag 2 oktober 2011

Zomerbloemen in de herfst

landgoed 01-10-2011
Nu het zomer is in de herfst, eindelijk zomer, is de dominante kleur op het landgoed nog steeds oranje in diverse tinten. 

Links van de deur langs de zinkenrand naar het hekwerk een slinger van rankende nasturtiums.

nasturtium Glorious Gleam
In bak E, ooit begonnen in de aardappelzak staat de lage variant: Glorious Gleam. Niet zo laag - hij kan 125 cm worden staat op de verpakking.

Rechts op de foto van het landgoed is meer oranje te zien: een hele dikke tagetesplant op de rechterhoek van bak A. 

tagetes in bak A in juli 2011
De foto toont hem in juli maar inmiddels is hij vol in bloem. Zo groot heb ik hem vorig jaar niet gehad.

zinnia in knop
Voor bak A staat een rond bakje waarin ik begin juli zeven zinnia zaailingen vanuit de koude bak heb overgeplant. Later heb ik van die zeven de meeste in de grote bakken overgepoot maar een van de twee die nog in bakje O staan, is in knop en zal morgen bloeien. Eindelijk. 

Mijn hemel wat heb ik op dit moment gewacht!!! Ik ben zo benieuwd wat voor kleur de bloem zal hebben... Ik gok op geel. Het leuke is dat ik her en der kleinere zinnia's zie en wellicht alsnog wat van de bloempracht van vorig jaar zal herleven.

De cosmos bloeit nog steeds. Het leuke is, ook hier zie ik meer knopjes verschijnen. Het zijn twee planten bij elkaar die een electrabuis delen en de langste plant groeit zienderogen. Zo leuk! Hij is nu al even hoog als de pronkbonen.

courgette in bloei
Tot mijn grote verrassing heeft de courgetteplant al meerdere bloemen getoond sinds ik min of meer aankondigde dat ik hem zou verwijderen uit de bak. Hij is van linksachter naar rechtsvoor gekropen en daar staat showt hij zijn bloemen. Of ik nog vruchten zal krijgen is de vraag maar deze plant is en was een cadeautje.

Over de stengel van de courgette in bak H heb ik enige tijd geleden wat compost materiaal gestort. Ja, ik composteer nog steeds maar echt lukken wil het niet omdat ik er niet genoeg lucht aan toevoeg. Ik durf de bak niet open te laten staan vanwege muizen maar ik gooi nog wel al mijn gft materiaal en oud papier in een bak en eens in de zoveel tijd gebruik ik dat materiaal om bakken op te hogen en dergelijke.

Bak H heb ik na het gft materiaal afgedekt met een laagje aarde en daar heb ik twee dagen geleden phacelia gezaaid. Bijenvoer. Een groenbemester, goed voor de aarde, voor braakliggend land met bloempjes die bijen aantrekken - zover zal het niet meer komen maar dat is goed want dan hoef ik me geen zorgen te maken over uitwaaierend zaad. Vandaag zag ik al het eerste groen boven de aarde Prima.

cyclamen op 1 oktober jl.
Hetzelfde deed ik in bak A naast de preiplantjes. In bak E, achter A, had ik op de rechterhoek een cyclaam geplant. Geen idee wat er mis was maar hij heeft het niet gered. 

De plant zag eruit of er een kat in of op had geslapen. Misschien waren het muizen. Hoe dan ook, vandaag - hij zag er nog slechter uit dan op de foto - heb ik hem maar opgegraven, wilde hem eerst nog een nieuwe plek geven maar de knol bleek verrot. Jammer.

fuchsia
Maar goed, het is zomer dus ik heb nog geen behoefte, of geen behoefte meer aan cyclamen :-). Een van de geraniums die ik vorig jaar gestekt heb, toont een knopje. 

De fuchsia waarvan ik een stekje "jatte" op een van de grachten, ziet er gezond uit en al met al ben ik een tevreden mens.

Het is oktober en het is warm en dat blijft het de komende dagen ook nog. Het is herfst en mijn zomerbloemen gaan bloeien. Het is een raar jaar.

Kate
2 oktober 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten