vrijdag 21 oktober 2011

Zaaiseizoen 2012 geopend

landgoed 16-10-2011: ronde
bak O, bak A en bak E met
zinnia, tagetes, nasturtium
Op 15 oktober heb ik acht knoflookteentjes in de aarde van  bak E gestopt. Bak E, dat is die witte bak achteraan, achter de bak met tagetes, die met de nasturtium links in de hoek.

Vandaag heb ik tuinbonen voorgezaaid. Daarmee is het zaaiseizoen 2012 officeel geopend :-). 

Dit jaar durfde ik ze niet rechtstreeks in de aarde te stoppen vanwege het gevaar dat muizen de kiemende bonen zouden ruiken en oppeuzelen.

tuinbonen zaad
Daarom heb ik ze dus maar voorgezaaid, eigenlijk ben ik daar op dit moment te lui voor maar okay... 

Een boon in een closetrolletje met gewone potgrond en vijf closetrolletjes in een margarinebakje. Twee bakjes in het kasje en zo buiten gezet. Ik neem aan dat het vriesgevaar nihil is ondanks de hagel.

1 tuinboon per closetrolletje
Als ze zo'n 10 tot 12 cm hoog zijn zal ik ze uitplanten in bak H. Daartoe heb ik mijn teeltplan nog moeten aanpassen. Eigenlijk stond alleen bak B voor erwtplanten ingepland maar dat is te weinig zeker nu B nog vol staat met thijm en rozemarijn en andijvie.

kasje met tuinbonen
Voor 2012 had ik in bak H oorspronkelijk kool zullen telen maar mijn ervaringen met kool zijn dusdanig dat ik prioriteit wil en zal geven aan de doperwtjes en tuinbonen en kapucijners - alle drie erwtplanten. 

Daarnaast is bak H goed zichtbaar van achter mijn pc en een van de redenen om tuinbonen in wintertijd te leggen is dat zij mij, in het diepst van de winter, met jong groen verwennen.

landgoed 16-10-2011: voorste
bak H met geranium en salie.
Erachter bakken F, I en G.


Nu heb ik naast bak B dus ook bak H aan erwtjes en tuinbonen en kapucijners  toegewezen zodat ik in 2012 naast tuinbonen ook weer erwten en kapucijners van eigen landgoed kan eten. Dat heb ik dit jaar gemist misschien omdat bak C te vol stond.

Er komen in elk geval geen pronkbonen meer in de erwtbak :-).

Toen ik vanmiddag het landgoed betrad had ik geen zin om te zaaien of te planten maar met zon en de drang geraniums en fuchsia te stekken kon de tuinboonzaai niet uitblijven.

stekjes in kas op vensterbank
Ik nam drie stekjes van elke geranium die ik vorig jaar stekte van de planten van het verzorgingstehuis waar mijn vader woont. 

Ze hebben amper gebloeid maar elke dag dacht ik aan mijn vader - niet dat ik daar geraniums voor nodig heb maar het was wel leuk ze te zien en iets "van hem" hier te hebben.

Ook stekte ik de fuchsia die is gegroeid uit een stekje dat ik samen met mijn vader ergens in een geveltuintje zag groeien. 

Fuchsia's zijn niet winterhard, geraniums ook niet en ik weet niet of ik ze uit de aarde wil tillen om ze binnen te laten overwinteren. Het is hier te warm, te donker en er lopen muizen. Als de plantjes het niet redden deze winter heb ik dus in elk geval stekjes.

Toen ik dan toch bezig was, had ik achteraf ook de viooltjes kunnen planten maar dat komt morgen wel. 

'Zijn dit grote of kleine violen?'
Ja, ik heb viooltjes gekregen van mijn broer die heel lief een foto opstuurde met de vraag of dit de goede maat was en of hij ze zou kopen. Doen, jongen! Iets is beter dan niets. Nu staan er twee trays van acht viooltjes te wachten tot ik zin en tijd heb en er genoeg zon is om ermee aan de gang te gaan.

Nee, ze zijn niet groot genoeg. Jammer, ze zijn te bleek van kleur maar dang ik heb viooltjes en al zijn ze anders dan gepland, ze zijn leuk en het gebaar was super lief!!! Morgen ga ik ze in de borders bij mijn moeder planten en twee zal ik kapen voor het landgoed.

cosmos bijna in bloei
En zo is het nieuwe seizoen well and truly begonnen. De bloembollen zitten in de aarde, de knoflook is gepoot, tuinbonen zijn voorgezaaid en stekjes van niet-winterharde planten genomen. 

Ook als ik niet meer doe dan dit, is een stralend mooi vroege lente gegarandeerd. Het enige dat nog zou moeten gebeuren na de eerste vorst is het uitgraven van de dahlia knollen.

Maar nu is het nog herfst en de cosmos staat op bloeien. Roze bloemen net als die eerste die uit is gekomen. Groter, denk ik, hoop ik :-). Nog een paar nachtjes wachten.


Kate
21 oktober 2011


Geen opmerkingen:

Een reactie posten