maandag 27 september 2010

Geraniums stekken

drie geraniumstekjes
Het is nog lang geen voorjaar maar het vensterbankkasje is weer gevuld en staat opnieuw aan het raam boven mijn eettafel. 

Vandaag, eigenlijk had ik dat eind augustus moeten doen, nam ik een paar stekjes van de hanggeraniums van een van de balkons van het verzorgingshuis waar mijn vader woont. Er hingen rode en roze en ik koos voor roze.

stekjes in de aarde
Deze zomer probeerde ik rode te stekken maar dat is niet gelukt. Ik zette het stekje in een flesje water en er gebeurde helemaal niets. Vandaag, na enig zoeken op het internet, heb ik het met aarde geprobeerd. Ik hoop dat het lukt.

afgesneden bloemen
Je snijdt de stek af onder de vierde knoop en haalt de onderste blaadjes van de stengel. Ook verwijder je de bloemen en knoppen en je halveert of verwijdert groot blad daar die energie uit de stek halen die nodig is om te wortelen.

Vervolgens ga je even koffie drinken en laat de stek rusten zodat de wond tijd krijgt te drogen. Dan stop je de stengel zo'n 2 of 3 cm in stekaarde of een mengsel van potaarde en zand of grind. Goede doorwatering is belangrijk.

bloemen in een flesje
Dan geef je goed water en dekt de plantjes af met een plastic zak. Ik heb ze in mijn kasje gezet. De afgeknipte bloemetjes heb ik in een flesje water op mijn pc tafel gezet en ik geniet tijdens het typen van de mooie kleur. 

Hopelijk kan ik volgend jaar zelf opgekweekte geraniums aan het landgoed toevoegen. Leuk toch? Als het lukt heb ik een, twee of drie gratis geraniums en als het niet lukt, is er niets aan de hand.  

Kate
27 september 2010


Geen opmerkingen:

Een reactie posten