woensdag 22 september 2010

Hazelaar schudden

Op het terras van mijn moeder staat al jaren een hazelaar. Eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed, het was de vervanger van de kurkentrekker hazelaar die ik stiekem veel interessanter vond met zijn listig gedraaide takken. 

Vaak vergeet ik het maar begin deze maand las ik een online tuinagenda voor de maand september. Een van de taken was om de hazelaar te schudden. Hazelnoten pluk je namelijk niet, ze vallen als ze rijp zijn vanzelf uit de boom.

Op 13 september maakte ik de foto van de hazelnoten in hun kapje of jasje (geen idee hoe het heet) nog aan de tak. Ze zitten alleen of met twee of drie noten bij elkaar. Schudden zal ik ongetwijfeld gedaan hebben maar tevergeefs.

Vandaag was ik bij mijn moeder en herinnerde me dat ik even naar de hazelnoten wilde kijken. En ja hoor, er lagen er al een heleboel op de aarde onder de boom, op de terrastegels en ook waren ze over het hek naar beneden, waar wij niet bij kunnen gevallen. Voer voor de vogels. 

Ik schudde aan de stam en mijn moeder en ik kregen hazelnoten op ons hoofd :-). Twee bakjes vol hebben we geraapt: een voor haar en een voor mij. Ze smaken heel vers, nootachtig. 

Bijna alle noten zijn nu gevallen en ik kan me niet herinneren dat we er ooit zoveel hadden. Nu kan dat komen omdat ik er niet zo mee bezig was, niet wist wanneer ze rijp waren en er niet naar zocht. 

Ik las gisteravond op een Engelse site of blog dat er dit jaar zulke grote oogsten zijn - van pruimen en bramen en ook van noten. Misschien daarom dus dat ik met twee bakjes naar binnen kon gaan maar maakt het eigenlijk iets uit waarom? Nee toch?

Kate
22 september 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten