zondag 5 september 2010

Yolo wonder - zwarte paprika

zwarte paprika
Zoals ik al schreef, eindelijk is er een paprika aan het rijpen - en het wordt een zwarte, yolo wonder. Toen ik in het voorjaar aan het zaaien was, aubergine, artisjok, tomaat, okra maar ook doperwten en rucola kwam paprika pas twee dagen later aan de beurt. 

Op de een of andere manier, vraag me niet waarom niet eerder, had ik inmiddels door dat ik met veel te veel zaaigoed zou komen te zitten. Bovendien, mijn moeder had het jaar ervoor van een vriend een paprikaplant cadeau gekregen waarvan ze veel plezier had gehad. Een plant was voldoende. 

paprika kleurmengsel
Dus ik zaaide twee zaadjes uit het pakje 'paprika kleurmengsel' waarin vijf zakjes met elk drie zaadjes zaten. Twee zaadjes voor het geval er een niet zou opkomen. Ik koos voor purple bell en yolo wonder - de een paars, de ander zwart. 

Het duurde lang voor er beweging, zoals ik dat noem, waar te nemen was. Ik had gezaaid op 30 maart en pas zes weken later - op 13 april om precies te zijn - kwam het eerste groene puntje boven de aarde.

Beide zaadjes kwamen uit. Een van de twee hield ik zelf en de ander ging naar het terras van mijn moeder. Mijn plant heeft tot de dag van vandaag niet gebloeid en het ziet er ook niet naar uit dat dat nog zal gebeuren - maar je weet maar nooit.

De plant bij mijn moeder bloeide wel, ik heb niet gelogd wanneer maar zoals ik al blogde was er ergens in augustus een vruchtje in ontwikkeling. Ik wist echt niet meer dat het geen groene paprika zou worden maar inmiddels is dat groen er wel af. 

Het wordt een mooie glanzend zwarte paprika. Dat vergoed veel van al dat wachten op vruchten. Geen idee of het bij één vrucht zal blijven. Ik hoop van niet. We wachten af...

Volgend jaar moet ik in elk geval eerder proberen voor te zaaien en wellicht toch ook meer zaad gebruiken.


Kate
5 september 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten