vrijdag 27 augustus 2010

Tussen zomer en winter

bloemenpracht
Het is een rare tijd hier op het landgoed zo tussen zomer en winter - een soort van niemandsland waar de zomeroogst op het einde loopt en de winterproducten nog niet klaar zijn.

lenteuitje
Ik plukte - bij mijn moeder - nog twee vijgen, hier trok ik twee lenteuitjes uit de grond die ik nodig had voor een gerecht (hartige scones) - te laat realiseerde ik mij dat ik vergeten had bakpoeder toe te voegen :=). 

Vandaag waren er nog twee komkommertjes, kleiner dan een paar weken geleden maar nog steeds heerlijk sappig en goed van smaak. 

tomaatjes
En er zijn eindelijk tomaatjes. Iedere paar dagen wel een handjevol. Maar laat hoor. Ik had niet gedacht nu pas tomaten te kunnen plukken. En eerlijk gezegd, als er geen nieuwe tomaten aan zullen groeien - en dat verwacht ik niet - dan loont het eigenlijk de moeite niet hoewel de smaak onovertroffen is door welk supermarkt exemplaar dan ook.

paprika
Een van de twee paprikaplanten lijkt eindelijk een paprikaatje "aan te maken". Pffff... Het heeft lang geduurd - te lang wat mij betreft - en of het nog iets wordt dat moeten we maar afwachten maar grappig dat het al echt op een paprika lijkt, hoe klein ook.

En regen natuurlijk. Hoe kan ik niet schrijven over de bakken water die naar beneden kwamen, komen. Ik heb wat mestkorrels 'voor fruit en groente' op de bakken met vruchtplanten gestrooid. Misschien helpt het want de regen zal ongetwijfeld waardevolle voeding uit de aarde hebben gespoeld en mijn eigen compost is nog niet bruikbaar.

hebe
Tussen de buien door even het tuincentrum bezocht waar ik voor mijn moeder chrysantbollen kocht en voor ons beiden hebe en viooltjes. Als het waar is, zijn het langbloeiende planten en min of meer wintervast. 

hebe en viooltje
Hoewel nog in shock van het overplanten geven ze het landgoed nu al een ander gezicht. De hebe zette ik in het hangmandje waar ik met zoveel plezier de drie (korte) zinnia's heb gehad. 

Er omheen plantte ik viooltjes: geel/paars, paars/wit en een roodachtige kleur met paars. Het zijn er vast te veel maar ik hou het wel even in de gaten. 
viooltje voor nasturtium

Ook plantte ik viooltjes in diverse bakken zoals bijvoorbeeld voor de rode nasturtium in de bovenste bak in het rek. Prachtig dat rood en paars. En straks, als het echt winter is, is het viooltje goed te zien door de balkondeur.

Het blijft leuk zo met plantjes en de aarde bezig te zijn zelfs als het weer niet meezit. En nu de viooltjes hun entree hebben gemaakt zal ik ook van de winter van een bloemenpracht op het landgoed kunnen genieten.

Kate
27 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten