zondag 1 augustus 2010

Augustus, oogstmaand

Vroeger leerden de kinderen dat augustus de oogstmaand was. Hier op het landgoed zal er komende maand geoogst gaan worden - net zo maar toch weer anders dan in de voorgaande maand. 

doperwten
Er zullen namelijk voor het eerst "op grote schaal" planten verdwijnen. De aardappelen zullen gerooid worden en na het plukken van de laatste erwtjes, peultjes en kapucijners zal ik de stengels boven de aarde afsnijden en verwijderen. De wortels laat ik zitten want zij geven kostbare stikstof af waar andere planten weer van zullen profiteren.

De vrijgekomen bakken ga ik ophogen met compost en beplanten of inzaaien met andere groentes. Ik denk aan de prei die uitgeplant moet worden maar vooral aan de kolen: boerenkool, bloemkool en ook andijvie waarvan ik enkele zaadjes naast de prei in de grond heb gestopt. Ook zal ik opnieuw spinazie zaaien en misschien wel - na de worteloogst - opnieuw rucola.

tomaat Minibel
De tomaatjes zijn al goed zichtbaar hoewel nog groen en ik verwacht over een paar weken van beide planten te kunnen plukken. De oogst van de peperplanten zal doorzetten, hopelijk zal ook de paprika vruchten gaan geven. 

aubergine
Na een voorproefje bij mijn moeder is nu ook hier op het landgoed het kopje van de eerste aubergine te zien. De extra gezaaide slabonen zijn goed opgekomen en ik verwacht op korte termijn in plaats van van twee, van zes planten bonen te plukken. Ik ben benieuwd of dat genoeg zal zijn voor een maaltijd.

Natuurlijk vergeet ik nog van alles maar wat ik niet kan vergeten - want ik er geniet er zo van - zijn de prachtige zinnia's. Vijf bloemen in vijf kleuren. Wat me verbaast, ook van de goudsbloemen overigens, is hoe lang ze zijn geworden. 

zinnia
De stelen van de twee zinnia's vóór de winterwortelen, ik heb het nagemeten, zijn 80 centimeter lang. Ik moet bekennen helemaal niet zo met lengte bezig te zijn geweest toen ik ze zaaide. Ik hoopte alleen maar op kleur en fleur - dat is gelukt en de lengte is prima.

Over lange bloemen gesproken, helaas hebben de zonnebloemen het niet of nog niet gedaan. Ook de lathyrus heeft zich niet laten zien. Dat is jammer want ik had me er erg op verheugd.

nasturtium
Normaal genomen knijp je de dode of verwelkte bloemhoofdjes uit de planten. Deadheading noemen ze dat prachtig in het Engels. Hierdoor wordt de bloei verlengd. De energie van de plant zal dan niet meer gaan naar het maken van zaad maar naar het vormen van nieuwe knoppen.

juffertje-in-het-groen
De juffertjes zijn uitgebloeid maar ik heb ze niet uitgeknepen. De zaaidozen zijn een genot op zich, vandaar.  Bovendien, voor zover ik weet, komen er toch geen nieuwe bloemen bij. Laat de plant haar aandacht dus maar aan de zaaddoos schenken.

Poppies zag ik niet opkomen. Ik kan ze nog net opnieuw zaaien en dat ga ik doen ook want klaprozen zoals ik de papavers oneerbiedig noem wil ik hoe dan op het landgoed hebben volgend jaar. Ze hebben een groeiperiode van bijna een jaar en volgens mij kun je niet genoeg hebben of krijgen van die mooie tere bloemen.



Kate
1 augustus 2010 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten