maandag 16 augustus 2010

Worteloogst

de hele oogst
Vanavond ga ik kabeljauw, eigen aardappelen en worteltjes serveren en daartoe moesten de wortels geoogst worden.

nasturtium
De bak eerst-gezaaide worteltjes stonden in verhogingen op een sinaasappelkistje dat ook de nasturtiums huist die in zoveel blogs beschreven en getoond zijn.

Oogsten betekende dus eerst de nasturtiums ordenen. Wat een bos bloemen is het eigenlijk als je bekijkt hoe dun de steel is die uit de aarde komt. Gelukkig bieden de hemelwaterafvoer en de draden die ik gespannen heb houvast aan de bloemenpracht.
1e verhoging

Toen de eerste verhoging eenmaal blootgelegd was, kon ik haar heel gemakkelijk van de aarde optillen en in een bak mee naar binnen nemen. Die verhoging, gemaakt van een watercontainer die in de U.K. in iedere supermarkt te koop is, was dus helemaal niet nodig geweest.

1e verhoging
Van bovenaf zag ik al een paar wortelkopjes zitten, zoals ik die ook de afgelopen weken had gezien. Het is een teken dat de worteltjes oogstbaar zijn. Je kunt ook nog kijken naar de dikte en dat had mij misschien een hint moeten geven.

oogst uit de 1e verhoging
De oogst van de eerste verhoging was zo klein als mijn landgoed :-). Passend dus. 

Gelukkig had ik nog een container, iets anders van uiterlijk want hierin had ooit antivries voor de auto gezeten. Zelfde principe echter, ontdaan van bodem en bovenkant en heel goed afgewassen.

In die container had ik ook lenteuitjes gezaaid. Het was zaad op een lint. De meest makkelijke manier om moes te tuinieren. Voor kinderen heel geschikt en ook voor mij :-). Nee, niet echt want ik vond het maar een gepriegel met dat wc papier met daartussen zaadjes. Maar goed, men werkt met wat men heeft...

lenteuitjes
Ik moet zeggen, de uitjes zijn wel heel erg dun. Ik kan niet zo gauw vinden hoe lang het normaal duurt voor lenteuitjes klaar zijn, uitgegroeid dus - misschien was ik te gehaast. 

Uien duren over het algemeen heel lang. Ik heb rode uien gezaaid maar die hebben het niet gedaan. Ook de sjalotten die ik pootte zijn mislukt - verrot in de aarde. Al met al was ik dus toch wel blij met mijn lenteuitjes. Ik heb ze lekker als garnering gebruikt.

het langste worteltje
Mijn totale oogst kwam uit op achttien worteltjes variƫrend in lengte van 0,5 tot 7 cm. Over de dikte zullen we het maar niet hebben: dunner dan mijn pink in elk geval. Van het soort Amsterdamse Bak, 'lang en slank' volgens mijn gegevens, had ik n.a.v. het plaatje op het zakje zaad toch iets meer verwacht :=).

Ik heb nog drie bakjes met wortelen staan. Wie weet wat die mij zullen geven. Maar toen ik dan toch het zaadpakje erbij had, las ik - in de Engelse omschrijving, niet in het Nederlandse stukje tekst - dat je wortelen, desnoods onder een cloche, nog tot diep in de herfst kunt zaaien. 

U raadt het wellicht al: ik heb beide verhogingen opnieuw gevuld met aarde en zaad. Een staat in de bak met vruchtgewassen op de plek waar peterselie had moeten staan. 

De ander op een schotel op de bovenste plank van mijn rek - ik denk niet dat mijn aankomende worteltjes problemen zullen hebben met het feit dat er geen bak met aarde - dus ruimte om te groeien - onder zit.

Kate
16 augustus 2010 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten