zondag 8 augustus 2010

Composteren - de bak

Nu het nat is, buiten op het landgoed - te nat, veel te nat, ik de aardappelen nog niet kan rooien en liefst pas daarna de erwten-, kapucijner- en peulplanten uit de bakken wil halen, nu er niets meer te zaaien is en mijn oogsten wachten op meer zon, ben ik mij aan het verdiepen in het maken van compost.

Al vanaf het begin wilde ik compost maken. Iemand raadde mij het af: het zou ongedierte en stank veroorzaken. Ik vond dat zwaarwegende redenen en zag van mijn plan af. Daarnaast heb ik natuurlijk toch al een chronisch ruimtegebrek en er was voldoende te doen zodat de compostwens naar de achtergrond verdween.

Tot een kleine week geleden. Ik ben gaan googelen. Meestal doe ik dat in het zowel in het Nederlands als Engels als het over tuinieren gaat. Hoe meer bronnen ik kan raadplegen, hoe beter het me lijkt. Wel moet je rekening houden met informatie uit gebieden met een ander klimaat zoals de V.S.

Ik zocht op termen als compost en compostbak naast zelf maken, balkon, small space maar ook voegde ik variabelen toe als garbage bin. Niets is makkelijker zo begreep ik al gauw.

Je koopt een plastic bak met deksel, boort gaten in de bak en een tweede bak of extra deksel om de eerste bak in of op te zetten zodat je de sappen die uit de geperforeerde bak lopen kunt opvangen. Er wordt gezegd dat de grootte van belang is maar daar kan ik niet veel mee hier op het landgoed. Ik ga voor klein!

dit is ongeveer zoals
'mijn' bak eruitziet
De bak was snel gevonden bij de Blokker. Een ronde afvalbak met klikdeksel. Gaten boren of hameren kan ik nog net zelf. Het probleem is dat hij in de achterbak van de auto van mijn broer is blijven zitten :=).

Even wachten dus nog voor ik echt aan de gang kan. En denken over de plek waar hij moet komen en over de keuze van een 'ombak' zodat het vocht niet over mijn balkon loopt.

Ondertussen zocht ik verder. Ik wilde immers beginnen en als ik iets wil dan wil ik niet wachten. Ik had nog een kapotte koektrommel van plastic, de bodem was gescheurd. Ik heb gaten  rondom gemaakt en ben deze trommel alvast gaan vullen met de gedachte dat ik het of zo laat, of later de inhoud in de grote bak zal doen.

Tijdens mijn zwerftochten, wat wordt er toch veel over compost geschreven, kwam ik ook ergens op een forum het verhaal tegen van mensen die in lege 1,5 liter melkpakken composteren. Nu koop ik meestal literpakken en toevallig was er eentje leeg. 

Omgespoeld, heel goed omgespoeld, en naast de gootsteen gezet. Gevuld - daarover later meer - en vandaag is hij vol en komt er toevallig weer een pak melk leeg. Ik heb met een priem gaten in het volle pak gemaakt, voor alle zekerheid nog een elastiekje eromheen gedaan en hem in een leeg puddingbakje buiten op het rek gezet. Over zo'n zes tot acht weken moet de compost klaar zijn. Ik ben benieuwd!

Volgende keer meer over de inhoud van zo'n compostpak of -bak.


Kate
8 augustus 2010



p.s. dit is hoe mijn compostbak er uit is komen te zien. De bodem en bovenste helft van de bak zijn geperforeerd en hij staat in een emmer.

11 augustus 2010

2 opmerkingen:

  1. Ik las in je postje over het composteren in een melkpak en ben benieuwd of het uiteindelijk gelukt is - had je inderdaad mooie compost na 5 a 6 weken?? Ik ben van plan het ook te proberen op mijn eigen landgoed slash balkon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee, is volgens mij niet gelukt. Mijn compost lukt sowieso niet goed op9 het balkon. De compost in de bakken wordt te nat. Wat wel werkte was bladercompost. Ik heb een tijdje terug zo'n zak geopend. Duurde wel een paar jaar, in een grote plastic zak met gaten en iets besprenkelen. Wat ik verder ook wel doe, is om een 'compostgeul' te graven. Gewoon een geul in mijn bakken (waar niets staat) en dat vullen met compostmateriaal en daaarna weer de aarde erover.

    BeantwoordenVerwijderen