zaterdag 21 augustus 2010

Aardappeloogst

Vandaag was een mooie dag voorspeld maar toen ik opstond was het al dik bewolkt. Ik zou vandaag de tweede zak - eigenlijk moet ik zeggen: de eerstgevulde zak - aardappels rooien. Daar heb je droog weer voor nodig.

Na enige gedrentel toch maar besloten de koe bij de horens te vatten. Ik kan altijd nog naar binnen met de hele handel zou het nodig zijn. Da's het gemak van tuinieren zoals ik het doe.

Teil naar buiten - die was al voor meer dan voor de helft gevuld met de aarde uit de andere aardappelzak - en compostbak en prei verplaatst zodat er ruimte ontstond naast de te legen zak met aardappels. Eerst maar het loof eraf.

Wijs geworden na de vorige exercitie en door nood ingegeven want er was niet genoeg plaats om de zak in de teil om te keren, heb ik daarna de bodem open gemaakt om de kleikorrels zo goed mogelijk weg te nemen.

zo groeit een aardappel
Mijn zuchten over de hoeveelheid drainagekorrels hield snel op want de aarde was desondanks behoorlijk vochtig ondanks de warme, zonnige dag gisteren. Al snel kwam het eerste aardappeltje naar buiten gerold.

oogst: knikkers en aardappels
Er kwam nog een lege emmer aan te pas om alle aarde kwijt te kunnen maar ik heb 31 aardappels gevonden. Het is lastig tellen dit keer omdat er ook een handvol eetbare knikkers in de aarde zaten. Die heb ik maar niet meegeteld.

Ik weet eigenlijk niet waarom maar ik heb een stuk gaas op de aarde in de teil gelegd en daarop de aardappels zodat ze kunnen drogen. Stuk gaas erover heen om vogels af te schrikken en een handdoek tegen de zon.

aardappels liggen te drogen
De zon heeft zich nog niet laten zien. Nu ik dit type zijn de wolken donkergrijs gekleurd en ik ga mijn bak maar even naar binnen halen. Voor de open deur zullen de aardappels ook wel drogen.

leeg, kapot maar voldaan
Nu beide aardappelzakken weg zijn is er weer ruimte achterop het landgoed. Genoeg ruimte om een nieuwe bak neer te zetten :=). Ik heb gisteren nog wat bloemkoolzaad in de zaaibak gestopt. 

Toen ik mijn log bijwerkte zag ik dat ik dat een paar dagen geleden ook al had gedaan. Voor die in totaal zes bloemkolen heb ik dus over een tijdje als ze opgekomen zijn en ik moet uitplanten wel ruimte nodig.

Ten slotte heb ik toen ik dan toch aan het spelen was met aarde de compostbak omgezet. Met een vleesvork heb ik wat onderin de bak zat naar boven gehaald zodat er lucht bij het mengsel komt. Het zag er goed uit.

Het is bijzonder bevredigend op de een of andere manier om zo bezig te zijn. Ik kijk terug op weer een fijne ochtend op het landgoed. Helaas moet ik me nu in de drukte bij AH begeven want zelfvoorzienend ben ik natuurlijk lang niet.

Kate
21 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten