vrijdag 6 augustus 2010

Vlinders, vijgen en vruchten

Drie plaatjes, foto's die ik afgelopen week nam - misschien anders apart op het blog zou hebben gezet maar het kwam er niet van en, laten we wel zijn, ik heb heel veel geblogd de afgelopen tijd dus iets minder kan geen kwaad.

klein koolwitje
Ten eerste, maar er zit geen volgorde van belang of emotie in wat ik hier toon, het kleine koolwitje - ja, er bestaat ook een groot koolwitje. Klein koolwitje: een vlinder met zwarte spikjes die ik aantrof op en om mijn aardbeienplant. Wellicht zat ze daar door de, voor koolwitjes, grote aantrekkingskracht van de hel oranje nasturtiums die er omheen groeien - wie zal het zeggen. 

Feit is dat ze een van de pesten is die kool aantast - niet zo zeer de vlinder zelf alswel de rusp die kolen uitkiest, de binnenste bladeren van de kolen, om zich te voeden. Tja, dat heb ik gemerkt - ik vrees dat ik straks weinig of geen kool op mijn bordje zal krijgen - maar toch is het een prachtige gewaarwording om vlinders te hebben op het landgoed. Dit is een vrouwtjes exemplaar aangezien ze drie stippen heeft, het mannetje heeft er twee.

vijg
Dan een, al zeg ik het zelf, sterk beeld dat eigenlijk geen nadere uitleg of tekst behoeft. Het is de eerste - nee, niet liegen, derde vijg van de vijgenboom bij mijn moeder op het terras. 

Voor het eerst in jaren zijn de vijgen, dankzij rigoureus en consistent water geven, niet verdroogd en de vogels zijn er gelukkig vooralsnog aan voorbij gegaan. 

Ze zijn heerlijk zoet, sappig en - zoveel vijgen heb ik in mijn leven nog niet gegeten - exotisch. Prachtig om te zien ook als je ze opensnijdt. Ik denk al weken aan zelfgemaakte vijgenjam* maar ik vrees dat het er niet van zal komen: ze zijn simpelweg te lekker zo uit het vuistje.

spaanse peper, aubergine
Tenslotte nog een foto die ik nam bij mijn moeder. Dit is een mooi beeld van een aubergine die tussen de Spaanse pepers rijpt of is het groeit? Er is een overvloed aan zowel pepers als aubergines op komst. Ik denk watertandend aan dat eerder beproefde, heerlijke recept voor aubergines dat hier al klaarligt en ik ben zeer benieuwd of de pepers rood zullen verkleuren.

Als ik - in dit stadium - de successen van mijn moestuin efforts moet aanwijzen en als ik succes definieer in termen van de hoeveelheden die ik geoogst heb (of nog zal kunnen oogsten), dan noem ik naast de komkommers hier op het landgoed (bij mijn moeder gaan ze lang niet zo goed), de aubergines en pepers bij mijn moeder (de pepers gaan bij mij minder hard en mijn ene aubergine plant is geen competitie voor de vijf planten die ik uit logeren heb gestuurd). De vijgen zijn ook een succes maar tellen niet mee omdat ik die niet dit voorjaar van zaad af opgekweekt heb.

Het hele moestuin experiment is al maanden een doorslaand succes. Ik kan er werkelijk geen andere woorden voor vinden. Het blijft mooi en lekker en inspirerend en alles waar ik nu geen woorden voor heb.


Kate
6 augustus 2010


* als u over de drempel van volwassen inhoud wilt stappen, kunt u op mijn blog "Kate schrijft over ketens en kneuterigheid" het stukje van 12 augustus 2010 lezen dat gaat over het maken van de vijgenjam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten