vrijdag 13 augustus 2010

Goudsbloemen blootgelegd

Ik heb het gedaan! Ik heb de doperwt-, kapucijner- en peulplanten uit de bakken gehaald - de wortels heb ik in de aarde gelaten vanwege de stikstof die ze zullen afgeven. Ik had willen wachten tot na het rooien van de aardappels omdat ik dan meer ruimte zou hebben en beter bij de achtergelegen bakken zou kunnen komen maar ik kan niet goed inschatten wanneer ik kan oogsten.

De zon scheen, ik had zin iets op het landgoed te doen en de compostbak schreeuwde om groenvoer :=). Het was een heerlijk klusje. Dat is logisch want opruimen is altijd goed voor de ziel. Clutter in the house brings clutter to the mind - troep in huis geeft rommel in de bovenkamer, vertaal ik maar vrij. Zo is het wel.

Op de foto kun je het verschil niet goed zien maar hier, in het echt, is het alsof er ramen zijn opengezet, muren gesloopt nu de 'muur van stengels' is weggehaald. Ik neem aan dat het voor de lichttoevoer naar de bakken erg goed zal zijn.

Ball's Orange
Nu pas valt me op hoeveel goudsbloemen er zijn. Het zijn vandaag vooral langgerekte groene stelen met een verdwaald bloemetje ertussen. Ik heb altijd gedacht dat goudsbloemen klein waren. Niet dus. Zestig centimeter staat er op het zaadzakje. Ze lijken langer als ik er met de meetlat naast sta maar hoe meet je een plant met een zijtak waaraan een bloem zit? 

Pacific Beauty
Goudsbloemen, marigold in het Engels, Calendula Officinalis in het latijn en volgens het pakje, zijn heel goed voor een groentetuin. Ze lokken mieren, ze weren aaltjes en motluis - dat laatste is waarom men goudsbloemen vaak combineert met tomaten.

Ik heb twee soorten gekocht. De bloemen die ik in bak 3 bij de erwten had gezaaid heten "Ball's Orange". Het zijn oranje bloemen. De andere soort, die de kolenbak geel kleurt, is "Pacific Beauty": een mix van oranje, geeltinten en wit-gele bloemen.

Zinnia Dahliabloemig
Leuk hoor, al die bloemen. Op dit moment geniet ik vooral van de zinnia's. Tot mijn verrassing is het niet een "een stengel, een bloem" plant. In het hangbakje niet, maar de zinnia's vóór de winterwortelen - zoals de bloem hiernaast -  hebben zijscheuten waaraan inmiddels knoppen zitten. 

De foto hiernaast is overigens een paar dagen geleden geschoten, is het geen plaatje?


Kate
13 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten