vrijdag 20 augustus 2010

Kleuren van de regenboog

Bijna alle kleuren van de regenboog zijn vertegenwoordigd op het landgoed.

Rode biet
ROOD: de rode bietjes zijn al echte plantjes aan het worden. De steeltjes zijn de kleur die de bietjes zullen hebben en het blad is helder groen. Een prachtige combinatie. 

Toen ik dacht over het zaaien van snijbiet, wilde ik de variant die deze kleurcombinatie van rode stelen en groen blad (ook) heeft maar helaas die had het tuincentrum niet meer. 

mini tomaatjes
Nu zie ik het bij de bietjes en het is een feestelijk gezicht.

Natuurlijk mogen tomaatjes niet ontbreken in het lijstje rode groentes. Vandaag, vielen er spontaan acht tomaatjes in mijn handen die nog niet helemaal dieprood waren. Ik legde ze op de vensterbank en over een paar dagen zullen ze nagerijpt zijn. 

Bij mijn moeder, die ik ook tomatenplantjes had gegeven, heb ik ze al geproefd deze Minibel pottomaatjes waarvan ik het zaad gewoon bij de Hema kocht. Heerlijk zoet zijn ze - maar dan ook echt zoet.
spaanse peper

ORANJE: nog net niet rood zijn de spaanse pepers die ik al een paar weken op mijn aanrecht heb liggen - en dat niet eens om ze te laten narijpen. Opeens waren ze verkleurd van groen naar oranje, rood en zelfs donkerpaars. Ik heb ze verkleurd nog niet geproefd - dat komt vanavond.

tagetes of afrikaantje
GEEL: nee, gele groente heb ik niet. Ik had wellicht een gele paprika kunnen tonen ware het niet dat de paprikaplant er groen maar zonder bloemen of vruchten bij staat. 

Ik heb wel vier gele afrikaantjes (dat is best veel voor landgoed begrippen) en natuurlijk heb ik nog goudsbloemetjes en ook weer een gele nasturtium. Leuk hoor!

radijs
GROEN: wie ooit dacht dat groen maar groen is, moet toch eens beter leren kijken. Elke seizoen, elke plant, elk land toont groen in andere tinten. 

Dit zijn radijszaailingen, gezaaid op 16 augustus. Het eerste groen was drie dagen later al te zien. Vandaag zijn het hele kleine plantjes. Nu maar hopen dat zij in de aarde ook groeien en mij dit keer wel radijsjes zullen geven.

BLAUW: ontbreekt op het landgoed. Het was er wel toen de juffertjes-in-het-groen bloeiden. Het zal er zijn wanneer de phacelia opgekomen is - daar zal ik tegen die tijd over bloggen.

zomerbloem
INDIGO: van deze kleur heb ik een bloemetje waarvan ik de naam niet ken. Het komt uit zo'n zakje gemengd zaad 'zomerbloemen'. 

Het zaad was al oud, ik diepte het bij mijn moeder op en heb het in een spaanhouten bakje gezaaid samen met wat vers bloemenzaad. 

Boven verwachting heb ik toch al een aantal mij onbekende bloemetjes mogen bewonderen. Zo'n simpele verrassing brengt zoveel plezier...

zinnia in knop
VIOLET: nu ga ik even smokkelen maar het zou zo maar kunnen dat de zinnia die nu nog in knop is violet of paars van kleur zal zijn. Het zaadpakje laat in elk geval zien dat dat mogelijk is.

Hier stoppen de officiĆ«le kleuren van de regenboog maar ik kan het niet laten nog een kleur toe te voegen. 

lathyrus
MAGENTA: tot mijn grote verrassing ontdekte ik vanochtend aan de andere kant van het gaas langs het balkonhek een lathyrus. 

Ik had goede hoop op een heerlijk geurende bloemenpracht toen ik twee soorten lathyrus zaaide in het voorjaar in de bakken van de erwten en kapucijners. Niets kwam boven de aarde. Ook niet nadat ik had bijgezaaid. Vandaag, opeens is daar een felroze bloemetje. Heel bijzonder!

slabonen in bloei
En als ik dan toch bij roze aangekomen ben: de laatst bijgezaaide slabonen staan in bloei. Dat betekent dat ik nu vier planten heb die mij bonen zullen geven. Prima!

Vorige week voelde het alsof de zomer voorbij was. Vandaag is hij helemaal terug en ik genoot van de kleuren van het landgoed, van het vastleggen van zoveel pracht en het delen daarvan. 

Morgen staat het rooien van de overgebleven zak aardappelen op het programma. Ook iets waar ik zeer naar uitkijk.


Kate
21 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten