dinsdag 13 juli 2010

Juffertje-in-het-groen

Mijn landgoed heb ik ingericht zonder plan, naar eigen inzicht, mijn verlangen, liefde en hoop volgend. Ik wilde zelf groente telen en ik koos wat ik lekker vond. Nu is dat nogal veel en al winkelend nam mijn honger, mijn hebzucht alleen maar toe. 

Hoewel ik mezelf als pragmatisch beschouw was het mijn broer die me - toen het wel erg uit de hand dreigde te lopen met mijn aankopen - aanried niet alleen groente te verbouwen die ik zelf het lekkerst vind maar daarbinnen te kiezen voor wat niet of kort of moeilijk of duur te verkrijgen is in de winkel. Zo koos ik bijvoorbeeld okra en kapucijners en rode kool.

Er moesten bloemen komen, omdat ik van bloemen hou. Omdat een tuin niet zonder bloemen kan. Vanwege de geuren en de kleuren en de bijen en vlinders. Zonder het te weten koos ik allemaal bloemen die van oudsher in Engelse 'cottage gardens' voorkomen: lathyrus en poppies, zinnia en juffertje-in-het-groen.

Juffertje-in-het-groen, ik zou haar als ik consequent was Nigella moeten noemen. Nigella Damascena. Sinds Elizabethaanse tijden - de tijd dus van Elisabeth I en (gedeeltelijk) van Shakespeare - komt ze voor in tuinen. Aan de bloem werden helende en magische kwaliteiten toegedicht.

De Engelse naam is Love in a Mist. Ze werd gezien als brenger van liefde. Een andere benaming is Devil in the Bush. Liefde wordt door de eeuwen heen gezien als een vloek of een zegen - ik ben dan ook niet verbaasd. Ik las: These blooms are often said to represent the chains that bind people together – usually in love, but sometimes in bitterness¹. Wow!

Dagenlang probeerde ik haar een beetje goed op de foto te krijgen. Het fijne groen verdween in de achtergrond terwijl ze toch de langste bloem is in mijn spaanhouten bloemenbakje en toen, gisteren, bloeide ze. 

Niet de bloem waar ik op wachtte maar, opnieuw, een exemplaar dat ik tussen de wortelen had gezaaid. Rechtsonder een nasturtium. Niet zo mooi recht van steel maar met bloem en welwillend zich in al haar glorie te laten fotograferen.

Het meest voorkomende type is blauw, ik heb echter een pakje zaadjes met roze, lila, witte en blauwe bloemen. Nu ik mij wat meer verdiept heb in de bloem leer ik dat deze mix Persian Jewels heet. Je zou haar alleen al vanwege die naam kopen!

Kate
13 juli 2010


¹ Het citaat komt van: http://flowerinfo.org/nigella-flowers 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten