dinsdag 6 juli 2010

Verliefd op de aubergine


Ik ben momenteel verliefd op de plant hierboven, de aubergine. Niet dat ik zo heel dol ben op aubergines maar wat een plant! Zo mooi, zo krachtig, die bladeren en dan hele kleine subtiel lila-kleurige bloempjes, waanzinnig.

Aubergine behoorde tot de eerste zaadjes die in perspotjes belandde. Wist ik veel hoe het zaad zich zou ontwikkelen, of het überhaupt zou opkomen. Ik zaaide drie zaadjes per perspotje en vulde zo vier potjes. Twaalf zaadjes waarvan ik er uiteindelijk zes heb opgepot. Dat staat in mijn log.

Ik heb er zelf een gehouden en de andere vijf staan bij mijn moeder: twee, elk in eigen potten, drie in curverbakken samen met tomaat, paprika, Spaanse peper, okra, komkommer. 'Mijn' aubergine deelt een sinaasappelkistje met slabonen en wat 'goede' bloemen en kruiden: tagetes, selderij.

Er is een duidelijk waarneembaar verschil in de groeikracht van de verschillende planten. De twee 'losse' planten zijn veel kleiner dan de drie planten die met andere vruchtplanten tesamen groeien en 'mijn' plant is weer iets kleiner dan die drie.

Dat kan met de plaatsing, ligging, hoeveelheid zonuren, de wind en de regen of sproeiwater te maken hebben maar wat mij betreft is het het resultaat van synergie tussen de planten. In ecologisch tuindersjargon is het beter bekend als combinatieteelt: welke planten helpen andere planten.

Op het internet zijn hele lijsten te vinden van de groentes, bloemen, kruiden die het goed doen in elkaars nabijheid. Ik heb mij hier bij het ontwerp van mijn bakken door laten inspireren. Als er dan toch twee groentes een bak met elkaar delen kunnen het maar beter goede buren zijn, zo redeneerde ik.

In de samenvatting van die lijsten die ik ergens in een documentje heb opgeslagen staat bij aubergine dat het geholpen wordt door bonen, paprika, Spaanse peper en goudsbloem. Of het echt zou is, wist ik niet tot ik het gedemonstreerd zag, zie in de praktijk. Wow!

Het is jammer dat ik vanmiddag geen camera bij me had toen ik bij mijn moeder was - ik beloof, ik zal binnenkort foto's van mijn logeerkindjes op het blog zetten. Maar ik kan u zeggen: combinatieteelt werkt! Alle planten in die curverbakken zijn gezonde, fors uit de kluiten gewassen exemplaren geworden.

Geweldig hoe zulke mooie gezonde planten groeiden uit klein zaad. Ja, ik ben verliefd op de aubergine planten. Ik ben niet gek op de groente maar de plant is super en ik hoop dat de verse aubergines, zo die er zullen komen, net zo subliem zullen zijn maar dan van smaak.

Kate
6 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten