woensdag 7 juli 2010

Eerste worteltje gegeten

worteltje uit eigen grond
Vandaag, nu net heb ik de eerste wortel uit de aarde getrokken. Nee, niet om de winst van Oranje te vieren :-), gewoon omdat ik te nieuwsgierig was, me niet kon bedwingen en zonder geduld. 

Hij lijkt op de foto groter dan hij in werkelijkheid was maar ik heb geen spijt. De smaak was lekker, fris, vers, zoet. Opnieuw een hartstikke leuke ervaring. 

Op 3 juli stond hij hij nog fier vooraan in de verhoogde bak, zijn kopje al boven de grond en nu is hij opgegeten. Tjee... Die verhoogde bak lijkt gezien de lengte vooralsnog een overbodige luxe te zijn geweest. Eens kijken wat er aan lengte bij komt als ik de rest van de worteltjes nog even met rust laat. In mijn tabel staat dat hij rond 20 juli 'klaar' zou moeten zijn. Ik ben benieuwd of ik zo lang kan wachten :=).

diepvries erwten en wortelzaad
Ik schreef al, ik heb nu vier bakken met worteltjes. De eerste twee 'plotjes' zijn gemaakt door plastic verhogingen op de sinaasappelkistjes te plaatsen, hiermee won ik resp. veertien en achttien centimeter aan hoogte. Genoeg om een piepklein zaadje kans te geven uit te groeien toe een mooi lang worteltje.

De andere twee wortelveldjes zijn ronde plantenbakken van plastic opgehoogd door kragen van dik plastic. Hierdoor zijn ook deze bakken in totaal ongeveer 30 centimeter hoog. Hoewel mijn laatste bak slechts wortelzaad bevat heb ik bij het zaaien van de andere bakken wel het principe van combinatieteelt toegepast.

Bak zes, die inmiddels naast mijn balkondeur staat en waarin de eerste twee wortelveldjes een plek kregen, delen hun aarde met sjalotten, lente-uitjes, tagetes en de inmiddels bekende nasturtium. Uienlucht zou de wortelvlieg op afstand houden. Wortellucht weert op zijn beurt weer de uienvlieg.

twee kleuren nasturtium
Afrikaantjes, tagetes dus, houden de grond vrij van aaltjes en nasturtium werkt als vangplant voor verschillende insecten o.a. voor bladluis maar ook voor de wortelvlieg en het koolwitje dat zo graag de kolen opeet. Naast de al eerder getoonde oranje nasturtium heb ik sinds vandaag ook rode en gele bloemen op het landgoed. Een welkome aanvulling!

tomaat en ervoor wortel
In een van de plantenbakken met wortelzaad heb ik in het midden een tomatenplantje gezet. Het is een minitomaat, Minibel genaamd. Ook tomaat en wortel zijn goed voor elkaar. Daarnaast is het gewoon ook noodzaak om hier op het landgoed elke centimeter aarde nuttig te gebruiken.

Vanmorgen ontdekte ik tot mijn verrassing het eerste tomaatje diep verscholen tussen het dikke loof. De bladeren van de tomaatplant zijn stevig, glanzend, bijna nep. Het is een groot contrast met het wortelloof eronder dat zo fijn en zacht aanvoelt. Wat een wonder hoe elke plant anders is.

Kate
7 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten