maandag 26 juli 2010

Vogelstreken

Dit zijn de bramen, op het terras van mijn moeder, waar we niet van zullen kunnen smullen. Vorig jaar ook al niet. Merels vinden ze net zo lekker als wij en kapen ze voor onze neus weg. 

Waar je met frambozen nog kans had er enige van te kunnen proeven is dat bij de bramen niet het geval. Ze zijn voor ons nog lang niet rijp maar de vogels vinden ze heerlijk.

Gistermiddag heb ik ademloos gekeken en genoten van het jatwerk van een vrouwtjes merel. Zo tam is ze dat je haar bijna kunt oppakken.

Maar hoe leuk ook, ik rouw toch om die bramen die er zo lekker uitzien maar niet in mijn buikje zullen belanden. 

Nu maar hopen dat ze vijgen niet lekker vindt. Ik wacht het niet af. Er moet een manier zijn om de vruchten afdoende te beschermen tegen de vraatzucht van de vogels. 

De aluminium strips aan de takken helpen niet en een net is tricky. Vogels kunnen erin verstrikt raken en het is lastig om de achterkant goed dicht te krijgen.

Het zou voor het eerst zijn dat er een vijgenoogst komt. Vorige jaren verdroogden de vruchten maar dit jaar wordt er extra water gegeven en dat is te merken. Ik hoop echt dat ik over een maand ofzo vijgenjam en ander lekkers kan maken.

Kate
26 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten