zaterdag 3 juli 2010

Vruchten van mijn arbeid

erwtenplant
Het regent, gelukkig maar want de erwtenplanten zien er niet best uit. Dat kan, zo lees ik, een aantal redenen hebben. Ik las over wortelrot t.g.v. slechte drainage, hitte en verschroeiing of te droge grond, te weinig voedingsstoffen maar ook kan het liggen aan meeldauw of andere ziektes. Wat zou het zijn? Wat moet ik doen? Het lijkt wel het Rad van Fortuin. 

Oplossingen zoals overpotten, experimenteren, bijzaaien zijn geen opties hier op het landgoed. Mijn devies, dit eerste jaar, geboren uit luiheid en onkunde of angst maar ook vanuit de situatie zoals die is, is ook hier afwachten. De planten zullen sowieso binnen korte tijd vervangen moeten worden door iets anders maar misschien kan ik voordien nog een keer van erwtjes op mijn bord genieten.

komkommer
De komkommers heb ik vandaag eindelijk aangepakt. Dat moest ook wel. De kleine komkommertjes onderaan de plant leken verdroogd, de bloemen uitgebloeid en de plant zelf schiet omhoog - is al net zo hoog als de aardappelplanten.

komkommer
Niets doen zou betekenen dat het een zwakke plant wordt met onvoldragen vruchten. Diep ademhalen dus en toch maar aan de slag op hoop van zegen dat het goed gaat. Grappig hoe mijn handen na het uitknijpen van bloem- en vruchtresten naar komkommer roken!

aardappelplant
Vandaag ontdekte ik kleine groene bessen aan de aardappelplant. Het zijn de vruchten, het orgaan van de plant waarin het zaad zich ontwikkelt. De bessen zijn giftig. Bijna de hele aardappelplant is dat behalve de knol ondergronds, de aardappel dus. Ik ben erg benieuwd hoeveel aardappels ik uiteindelijk zal mogen oogsten.

Ik vrees dat al mijn inspanningen tot een karig maaltje zullen leiden. De keerzijde van een landgoed als het mijne, met slechts een paar planten van elke groentesoort, is dat de oogst, zo die er is, klein is.

slabonen
peulen
Ik zie het momenteel aan de peulen en de boontjes. Leuk dat ze er hangen maar wat doe je met vijf boontjes en zes peultjes? 

Ik ga maar een lekkere groente mix maken met misschien wel de laatst erwtjes en een kleine salade on the side. Met de kapucijners wacht ik nog een dag om de kleinste peulen de kans te geven groter te groeien en daarmee mijn maaltje iets te vergroten.

Dit is een van de leermomenten op het landgoed: kien uit hoeveel planten je nodig hebt om een volwaardige maaltijd te kunnen bereiden. Daartoe zal mijn logboek volgend jaar van pas komen. Bij de wortelen heb ik er nu al beter rekening mee kunnen houden omdat elke wortel uit een zaadje ontstaat. 

worteltjes
Ik heb nu vier bakken met ca. 10-15 wortelen en in de eerste bak zie ik de eerste kopjes, de groene kopjes, van de wortelen al boven de grond uitsteken. Ik heb ze nog maar even toegedekt met aarde en wacht tot ik meer beweging zie en de worteltjes iets dikker zijn.  

Dat groene komt overigens door de blootstelling aan de lucht en wordt straks met het loof afgesneden en weggegooid (ik heb geen konijnen, nee). De rest van de wortel zal gewoon oranje zijn. Tegen dat Oranje wereldkampioen is, zal ik mijn worteltjes wel op het bord hebben liggen - wanneer is eigenlijk de finale?


Kate
3 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten