donderdag 22 juli 2010

Tuinboonoogst

Laat, veel later dan ik had gepland, oogstte ik vandaag de zielige peulen die voor tuinbonen doorgingen - ik hield er vijf boontjes aan over die naar tuinbonen smaakten. Ik ben er geen groot liefhebber van.

De tuinbonen zaaide ik op speciaal verzoek en ik heb ze niet kunnen afleveren op het 'besteladres'. Dat het zo zou gaan, was me al een tijdje duidelijk. Jammer maar helaas.

Ik heb ze te laat gezaaid en ze stonden waarschijnlijk niet op de beste plek. Zodra de aardappels, die hun aarde en ruimte delen met de tuinbonen, eindelijk geoogst kunnen worden, zullen de tuinbonen sneuvelen. 

De planten hebben het niet makkelijk gehad onder het geweld van het aardappelloof dat over ze heen hing en ze wegdrukte waardoor de stengels in vreemde hoeken hingen die ik soms tijdens het langslopen of de verzorging van de planten erachter onbedoeld beschadigde.

Ik hoop en verwacht dat de aardappeloogst extra goed zal uitvallen door de stikstof die de wortels van de tuinbonen aan de aarde hebben toegevoegd. Dat was een van de redenen waarom ik de tuinbonen bij de aardappels heb gezaaid.

Die aardappels blijven een verhaal apart. Een paar dagen geleden piepte er zomaar een aardappeltje boven de aarde. Ik heb hem of haar weer toegedekt met aarde. Het loof is me nog te groen, de komende dagen te nat, en ik las dat aardappelen 100 dagen nodig hebben en die zijn pas volgende week om.

Wat betreft de oogst van de aardappelen, ben ik er inmiddels van overtuigd dat gevoel hier toch een grote rol speelt. Moed ook - zeker voor mij, deze eerste keer, met grote zakken aarde die omgewoeld of omgegooid moeten worden en de beperkte ruimte die ik heb om te kliederen met aarde en knollen.

En dan, nadat de aardappelzakken weg zijn, is het dus over met de tuinbonen. Geen idee of ik het volgend jaar weer opnieuw probeer. Ik las lovende teksten over de tuinboonplant en inderdaad de bloei was mooi. Als ik ze opnieuw zou zaaien dan veel eerder in het seizoen, in 'eigen' grond en in grotere aantallen.

Of dat gaat gebeuren is zeer de vraag. Er zijn groentes die ik lekkerder vind, die ik nu nog niet geteeld heb, andere overwegingen spelen wellicht een rol in de besluitvorming. Het klinkt misschien raar maar ik ben in toenemende mate benieuwd hoe mijn teeltplan er volgend jaar uit zal zien.



Kate
22 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten