woensdag 28 juli 2010

Prei, kool en wortelen

Op het landgoed verplaatst de aandacht zich langzamerhand naar de wintergroentes - zeg ik alsof ik een expert ben :=).

prei
Tergend langzaam groeit de prei, verheft zich van de grond. Eerlijk gezegd, ik zie amper verschil van week tot week. Pas al ze zo dik als een potlood is, kan ik haar uitplanten in diepere bakken - hetgeen in mijn geval verhoogde bakken betekent. Dat zou ergens in juli moeten zijn maar voorlopig kom ik niet aan de flinterdunne sprietjes die overigens verbazingwekkend wel al als prei smaken.

Aan een kant is het goed dat de prei nog niet klaar is. De bakken waarin de prei zal komen zijn nog niet leeg. Alles lijkt langzaam - ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar een koud voorjaar doet dat vermoeden plus de informatie die ik opzocht om mij te helpen bepalen wanneer ik gewassen kan oogsten. 

wortel; nasturtium
De eerste worteltjes hadden vorige week al volgroeid moeten zijn maar ze zien er nog klein uit. De kopjes komen amper of niet boven de grond en als ik de omtrek bevoel dan zijn ze niet veel groter dan dat ene worteltje dat ik een paar weken geleden uit de grond trok. 

Zulke mooie jonge worteltjes moet je natuurlijk helemaal geen wintergroente noemen - over de winterwortelen heb ik het hier even niet, die zijn pas veel later aan de beurt.

rode kool
Maar kool, dat is wel degelijk winters: spruitkool en rode kool. Ik denk dat ze het ondanks de aanvallen van slakken en andere insecten misschien toch nog gaan redden. De rode kool lijkt een kooltje te gaan vormen en de spruitkool groeit, ja als kool dus.  

spruitkool; goudsbloem
Wellicht hebben de fijngeknepen eierschalen die ik op de grond om de stam legde geholpen. De scherpe kantjes van de eierschaal moeten een barrière vormen tegen bezoek en koffiedrap schijnt ook te werken. 

goudsbloem of calendula
Of misschien verricht het bloeiende goudsbloemetje in de bak wonderen. Wie zal het zeggen, ik volg het met interesse.

Kate
28 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten