zondag 22 augustus 2010

Nasturtium als bladluisval

De nasturtium is een fascinerende plant. Je kunt delen ervan eten. Hij is kleurrijk, vrolijk als ik het zo mag noemen. En hij werkt als een vangplant voor diverse insecten - ik schreef hier eerder al over.

In het Engels heet een gewas dat als val voor insecten wordt gebruikt een trap crop. Mooie naam. Het planten van zulke gewassen is onderdeel van wat combinatieteelt wordt genoemd.

Je ontwerpt je tuin zodanig dat gewassen elkaar helpen. Die hulp kan bijvoorbeeld bestaan uit het geven van voedingsstoffen of schaduw, het tegenhouden van wind maar ook door insecten te misleiden.

koolwitje op aardbeien-
plant boven nasturtiums
Nasturtium trekt koolwitjes aan. Het mooie witte vlindertje met de zwarte stipjes dat zo graag eitjes legt in de koolplanten. Uit die eitjes komen rupsjes die koolbladeren erg lekker vinden. Weg kool en dat is niet de bedoeling!

Tegen rupsen (en slakken) strooi ik fijngemaakte eierschalen rondom de steel van de kool en koffiedrap want ondanks de nasturtiums vliegen er regelmatig vlinders op het landgoed.

25 juli 2010
Als val voor bladluis echter lijkt de nasturtium te werken als een zonnetje. Al een maand geleden maakte ik een foto van bladluis op de stelen van de planten bij mijn balkondeur. 

Nergens anders zag of zie ik luis dus ik neem aan dat alle aandacht uitgaat naar de kleverige zoete bloemen van de Oost-Indische kers. Ik ben een luie tuinster. Natuurlijk had ik preventieve maatregelen moeten en kunnen nemen.

25 juli 2010
zwarte luis op nasturtium
Ik had de planten kunnen besproeien met een mix van water en zeepsop of spiritus of tabak of knoflook. Ik had ook gewoon met een harde waterstraal de beestjes weg kunnen spuiten. Ik deed het niet.

Gevolg: al dagenlang kolonies zwarte luis op de stelen en bladeren van de nasturtium die net als ik zichtbaar leed onder het geweld. Gele slaphangende bladeren bij de planten, ergernis bij mij.

Gisteren was ik het zat. Ik heb de twee planten in bak 6 naast de balkondeur verwijderd. Niet in de compostbak maar de vuilnisbak gegooid - niet handig dat want de beestjes kropen al korte tijd later over de deksel :=).

Ik eindigde met een op een afrikaantje na lege bak - het zaad van de snijbiet is nog niet opgekomen. En zorgen. Want nu de val is weggehaald, waar gaan de luizen nu naar toe? Wil ik wel dat mijn groentes (nog meer) worden aangetast?

Zoeken naar zaaikalenders, naar informatie over de nasturtium, naar alternatieven voor de nasturtium maar het seizoen is te ver gevorderd. Ik kan eigenlijk niets meer doen. 

Een geel emmertje neerzetten half gevuld met water, lees ik ergens als oplossing want geel is een lokkleur en in water verdrinken de luizen wel. Dat is opmerkelijk nieuws want mijn gele nasturtiums die in de volgende bak staan, zijn 100% schoon van luizen.

6 juli 2010
In het kistje bovenop het rek heb ik ook nasturtium staan. Ook daar twee planten waarvan ik er best eentje weg kan halen. 

bak 6: 21 augustus 2010
linksachter nasturtium
Dat dus gedaan en nu staat er in bak 6 opnieuw een nasturtium. Dit keer niet zozeer vanwege de bloemenpracht maar als val voor bladluis en koolwitjes.

Ik ben benieuwd of hij aanslaat. Als er dan weer luizen verschijnen zal ik ze bestrijden door te sproeien met een mix van 1 liter water en 2 druppels afwasmiddel.

Kate
22 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten