maandag 30 augustus 2010

Gebarsten tomaatjes

Wat een weer! Het lijkt wel herfst maar gelukkig staat alles nog recht overeind, de zinnia's niet geknakt, het bakje met wortelen op de rechterrand van de bovenste plank van mijn rek staat nog precies waar ik het neer had gezet, de hangbakken met aardbei-die-geen-aardbei-wil-geven en hebe/viooltjes hangen nog, geen overstroming, geen lekkage - alles in orde. Dacht ik.

Even langs mijn moeder, daar ook alles okay tot ik haar tomaatjes ging oogsten. Zij vergeet dat. Helaas, bijna de helft van de oogst kon ik weggooien omdat ze door het vocht geknapt waren. Jammer jammer. Terug thuis heb ik ook die van mij geplukt en ook hier waren er twee geknapt. Dat doen tomaten blijkbaar: zij drinken zich kapot.

Ik heb hier op het landgoed twee tomatenplantjes gehouden. Een staat bij de andere vruchtplanten in een zwarte plastic bak - deze tomaatjes zijn nog steeds groen. Het zijn er ook niet heel veel. Ik denk dat het komt doordat het aardappelloof zoveel zon heeft tegengehouden. 

De andere plant heb ik indertijd in een ronde plantenbak geplant en er wortelzaad omheen gelegd. De bak is opgehoogd door stroken plastic. De worteltjes zullen ongetwijfeld last hebben van het loof van de tomaat dat de zon tegenhoudt maar het tomatenplantje doet het goed. Dat strookt wel met de informatie die ik heb over de combinatieteelt van tomaten en wortelen. 

Tomaten gedijen - zo lees ik - bijzonder goed in de buurt van wortelen maar de groei van wortelen blijft achter door de nabijheid van de tomaat hoewel de smaak juist bevorderd wordt. Niets hier over zon en loof maar mijn gewassen staan dan ook wel erg dicht opeen. Ik vind het machtig interessant die wisselwerking tussen gewassen.

Van mijn ene tomatenplantje plukte ik er twaalf waarvan er dus twee gebarsten zijn. Ik neem ze mee naar mijn vader in het verzorgingshuis. Tomaten zijn erg goed voor de celaanmaak in het lichaam heb ik ooit ergens gelezen en bovendien vindt hij ze erg lekker want ze zijn zo lekker zoet en zonder harde schil en sappig en uit eigen grond.


Kate
30 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten