donderdag 2 september 2010

Mooi rood in de nazomer

nasturtium
Het lijkt erop dat waar ik geel als zomerkleur bestempelde, rood de kleur is van de nazomer of zelfs de herfst. Dat klopt natuurlijk, de eerste boombladeren zijn al verkleurd; het weer is koud en nat en grijs maar het landgoed biedt een scala aan roodtinten.

Zo zijn er de donkerrode nasturtiums in bak 1, bovenin het rek. Wat geniet ik toch van die plant! Het is een plaatje die rode kelken tegen de witte gevel.

rode bietjes
In de bak er onder heb ik rode biet gezaaid. Het is heel bijzonder om te zien hoe sterk de bietjeplanten worden. Van dag tot dag zie ik ze groeien. Dat worden prachtige bietjes. Ik heb zes zaadjes in de grond gestopt en hoop ze alle zes eind september te kunnen oogsten.

Spaanse peper
Vanmiddag plukte ik drie rood geworden Spaanse pepers uit een van de bakken bij mijn moeder. Zij ze niet mooi? Haar planten en die van mij hangen nog vol met dikke glanzende groene pepers. Ik gun ze de kans rood te worden aan de plant en laat ze dan ook nog even hangen.

tomaatjes
Wel haalde ik alvast weer wat tomaatjes van mijn plant. Hier kan bijkleuren beter binnen gebeuren want uitstel en wellicht extra regenwater zal ze slechts doen knappen.

rode kool
Ook kolen kunnen knappen. Je leest wel dat je kool moet oogsten voordat die knapt. Zover is het met mijn rode kool nog lang niet. In mijn tabel staat dat de kool oogstbaar is ergens rond 10 november :-). 

De kleur van de foto doet niet geheel recht aan de werkelijkheid en ook lijkt de kool groter dan hij is maar het plaatje geeft wel een redelijk beeld van de 'opbouw' van de kool. Mooi toch? Het is de enige rode kool van mijn zaaigoed die wellicht op mijn bord zal belanden en ik vind het prachtig de groei te volgen.


Kate
2 september 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten