maandag 13 september 2010

Meer bloemen

Ter voorkoming of vermindering van een zekere winterdepressie, pakte ik vandaag nu het nog mooi weer was de fiets naar het tuincentrum om nog een paar wat feller gekleurde bloeiende planten te kopen.

hebe en viooltjes
Het is jammer dat het tuincentrum en de distributeurs of verkopers van planten zo weinig informatie geven over de planten die zij te koop bieden. De generieke soortnaam: viooltjes, hebe - vaak alleen gesteld in het Nederlands, staat in of op de pot maar wat voor viooltje, welke hebe? 

Het type, de latijnse benaming, bloeitijd, beste plek qua zon of schaduw, type grond dat is wat ik wil weten. Ik wil kunnen Googlen en leren over mijn plantjes. Maar nee, zoals zo vaak in dit land wordt je zoet gehouden met de grote lijnen en de details doen er blijkbaar niet toe, bepaalt men. Bepaalt wie?

Hoe kun je goed inkopen zonder goede informatie of wordt ik geacht medewerkers op hun kennis te testen? Dat zou ik doen als ik tijd had en ik ervan op aan kon dat dit geschoold personeel is en niet een vakantie- of zaterdagkracht.

Gelukkig had ik een paar weken geleden al gezocht naar herfstbloeiers en bovendien hoop ik dat het tuincentrum geen bloeiende planten zal verkopen die normaliter helemaal niet (meer) bloeien in september.

Jammer genoeg was de keuze beperkt. Viooltjes en hebe had ik al gekocht, heide wil ik niet en voor bolchrysant heb ik geen plaats. Plantjes met besjes zijn leuk maar ik vroeg me af hoelang die besjes aan de plant zouden blijven hangen. Bovendien, ik zocht "knallers". Ik zag cyclamen. Ben er geen groot fan van maar ze zijn wel van verre al zichtbaar en ze leken vers.

cyclamen
Ik draaide en draalde: wit of baby roze of toch lila of fel roze of... rood. Rood is het geworden. Drie kleine rode cyclamen - want de aanbieding was drie voor de prijs van ... en een mooi zwart afgeprijsd hangbakje. Dat was één fietstas gevuld.

campanula
In de andere tas konden nog twee of drie plantjes. Er stonden lieve anjertjes maar die zouden niet voldoende opvallen op het landgoed. Ik koos voor iets grotere witte campanula's. Geen idee, nog steeds niet, hoelang ze zullen blijven bloeien maar die gok neem ik dan maar.

moestuin nog zonder
campanula
De cyclamen hangen in het bakje aan de trellis naast het rek - van achter mijn pc kan ik ze net zien hangen. En ja, ze springen er echt uit. Ik denk dat ik er veel plezier van zal hebben. 

Over de plaats voor de campanula's was ik niet zeker. Een heb ik tijdelijk even in een van de hoeken van de grote zwarte bak gezet. Er komt vanzelf wel een plekje vrij waar ze zichtbaarder zal zijn.

salie, campanula,
calendula (goudsbloem)
De ander heb ik op de rand tussen twee van de bakken langs het hek gezet. In eerste instantie was het op de rand van bak vier met salie en Chinese kool en bak drie die met boerenkool en ook Chinese kool. Dat is ook te zien op de foto. 

Later heb ik de campanula en het bakje met zaai van klaprozen (nog net zichtbaar rechts van de goudsbloem) verwisseld omdat ik bang was dat de campanula het licht op de jonge zaailingen van de Chinese kool in bak drie zou tegenhouden.

Ik ben blij met mijn aankopen en hoop dat dat gevoel lang zal blijven want ik zie op tegen de donkerte, het natte en eindeloos mistige van het najaar.

Kate
13 september 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten