vrijdag 10 september 2010

Bloemen op het landgoed

Je ziet het al voor je het landgoed oploopt, waar het een hele tijd het aardappelloof was dat het beeld buiten bepaalde zijn het nu de zinnia's die je bijna overweldigend tegemoet treden.

zinnia's
Ongelofelijk hoe die zich ontwikkeld hebben! Een zaadje heeft als plant soms wel vijf scheuten met elk een knop of bloem gevormd. Dat had ik nooit verwacht. 

Zeker nu het buiten zo herfstig aandoet is het een waar genot de kleuren van het landgoed 'op te snuiven' en de zinnia's hebben daar een groot aandeel in.

tagetes (afrikaantje)
Als je binnen van achter de pc je blik van de zinnia's naar beneden laat glijden dan zie je in de eerste bak bij de balkondeur, dat is bak 6, een afrikaantje. 

Er zijn ook gele afrikaantjes op het landgoed maar deze is traditioneel gekleurd in donkerrood met een oranje hart. Klein maar fijn staat ze aan de rand van de bak waar ik binnenkort snijbiet hoop te oogsten.
aardbei

Boven bak 6 hangt de aardbeienbak. Ik heb geen aardbei kunnen oogsten maar wellicht dat dat alsnog gaat gebeuren want ik zie groene vruchten en (opnieuw) teer witte bloempjes. Heel fraai!

hebe en viooltjes
In mijn andere hangbak, die tegen de trelis, waar eerder drie zinnia's zo uitbundig bloeiden, heb ik kortgeleden hebe en viooltjes geplant. Ik had de keuze uit roze en paarse hebe en heb heel stijlvol voor paars gekozen. 

hebe
Wellicht, gezien de donkerte waar we de afgelopen dagen alvast een voorproefje van hadden, was dat niet de beste keuze want paars springt er niet echt uit. 

Vandaag echter, tussen de buien door, geniet ik van de paarse pluimen boven het groen en achter de roze en oranje zinnia's.

goudsbloem (calendula)
Onder dit hangbakje, laag tegen de trelis is nog een gele goudsbloem te zien, aan het eind van zijn of haar leven maar mooi. Gele bloemen, nooit gedacht dat ik ze zo zou kunnen waarderen maar hier op het landgoed ben ik blij met het geel dat het groen breekt

okra
Bleekgeel, bijna wit met een paars hart, zo bloeide eind augustus dan toch nog de okra in bak 13. 

Op het terras van mijn moeder had ik hem al eerder in bloei gezien, en zij kreeg ook hele dikke - te dik want niet op tijd geoogst - okra's aan haar planten maar hier, hier was ik blij verrast mijn bloem te kunnen fotograferen. 

De okra bloeit prachtig, dat zult u met mij eens zijn, maar heel kort. En degene die ergens op het net schreef dat je ze alleen al moet hebben vanwege de bloei heeft helemaal gelijk!

bak 1: o.a. spitskool, viooltjes,
en nasturtium
Rechts van de okra staat het rek dat plaatsbiedt aan vier bakken. De nasturtium en viooltjes in de bovenste bak, nummer 1, heb ik al vaker laten zien in detail. Hier om de blog te besluiten een plaatje van die bak zoals ik hem zie als ik in de deuropening sta. Wat een pracht!
 

Vier maanden na het besluit om mijn stadsbalkon om te toveren tot moesbalkon waarna ik al snel niet anders kon dat het mijn landgoed te noemen, ben ik nog steeds iedere dag zo blij met dat besluit... 

Het is misschien wel het beste besluit gebleken van de afgelopen jaren.

Kate
10 september 2010




Geen opmerkingen:

Een reactie posten