zaterdag 19 juni 2010

Aardappeljungle

aardappeljungle 19 juni 2010
Iedere dag ziet mijn landgoed er door de samenwerking van mens en natuur anders uit. Ik wilde niet maar moest wel een extra bak neerzetten om mijn kolen, rode kool en spitskool, een plekje te geven. 

In dezelfde bak plantte ik twee goudsbloemen uit.
rode kool (linksboven), goudsbloem
(midden onder), spitskool (rechtsonder);
het blad links is van de aardappel en
middenonder is van de aubergine
Marigold ofwel Calendula officinalis is een van die veelkunners die niet mag ontbreken tussen de plantjes. 

Ze weren insectenplagen af en geven kleur aan het landgoed. De bloemblaadjes zijn eetbaar en meegekookt met aardappels of rijst vormt het een natuurlijke gele kleurstof.

Nadat alles geplant was, begon ik te twijfelen. De spitskool leek verdacht veel op spruitkool. Bovendien, spruitkool staat al ergens en spitskool nog niet. Het is daarom, en omdat het zo vreselijk lekker is, absoluut nodig in elk geval een exemplaar in de bakken op mijn landgoed onder te brengen, maar waar...?

Gelukkig was ik de radijsjes in de bak bovenin het rek meer dan zat. Er was wel loof opgekomen maar er kwamen geen knolletjes en dus heb ik alle radijs uit de aarde getrokken.

spitskool en nasturtium (rechts)
Misschien was ik te voorbarig, te ongeduldig, misschien was de aarde te vruchtbaar of de zon te zwak. Hoe dan ook, ik creĆ«erde plaats voor een spitskool en het voelde goed. 

De nog resterende koolplanten heb ik gisteren in bakken op het terras van mijn moeder uitgeplant. Gelukkig woont zij vlakbij zodat ik regelmatig kan kijken hoe mijn kindjes het doen. In elk geval hebben ze daar de ruimte.

aardappelloof

Hier verandert mijn landgoed per uur meer in een oerwoud van aardappelplanten.

Mooi als de planten zijn, met hun lengte van nu al 1.40 meter en het dikke loof zijn de bakken erachter volledig uit het zicht verdwenen.

komkommerplant
Zo is de komkommerplant ongemerkt al zo groot dat ik misschien wel al bloemaanzetten had moeten uitknijpen. Ik heb gelukkig dit jaar nog het excuus een moestuin-beginnelingetje te zijn dus ik wacht nog maar even.

aubergine
Bij de aubergine heb ik niet het excuus van lastige bereikbaarheid. Ik lees dat ik de plant moet indraaien of aanbinden maar ondanks het feit dat ik al een aantal maal heb gegoogled begrijp ik niet goed hoe dat moet. 

Het is iets met touwtjes en knopen - in een andere context zou ik dat misschien wel spannend vinden - hier stelt het me alleen maar voor raadsels. Aanbinden? Indraaien? Geen idee hoe. Ik stel het nog maar even uit. 

Niet lang hoor want zoals u ziet zijn de bladeren groter dan een hand, mijn hand. Onder die bladeren gaan zeer binnenkort vruchten groeien en die zullen licht nodig hebben en lucht.

Onvoorstelbaar overigens hoe groot de plant is geworden. Ik heb weken geleden in een tuincentrum een aubergineplant gezien met vruchten eraan en die was lang zo groot niet :-). 

Nu maar hopen dat 'mijn' aubergines extra lekker worden en dat ik niet gestraft zal worden voor mijn gebrekkige opbind- en aanbindkunde, een mislukte oogst - die van de radijs - is voorlopig genoeg!

Kate
19 juni 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten