maandag 16 augustus 2010

Druk op het landgoed

spitskool
Half augustus is het en dat betekent dat het zaaiseizoen nu toch echt naar het einde loopt. Gistermiddag nog even vlug langs het tuincentrum voor de laatste zaadjes: Chinese kool en snijbiet - ook wel warmoes en in het Engels Swiss Chard genaamd.

rode kool
Chinese kool omdat het lekker is en de spitskool - waar ik zo dol op ben - zeer waarschijnlijk niet van eigen grond op mijn bord zal belanden. In de rode kool heb ik meer vertrouwen en de spruitkool zal denk ik wel wat doen maar ja... Het houdt niet over, zal ik maar zeggen. Ik wil meer :=).

Ik deed twee Chinese koolzaadjes in de "volle" grond, daar waar eerder de peultjes stonden. Zaaien kan volgens het zaadpakje nog tot eind augustus en wie weet heb ik over een paar weken wel weer wat ruimte om dat nog een keer te doen. Anders doe ik het later want volgens informatie van het internet zou het zelfs tot oktober kunnen.

Zo'n zelfde periode staat vermeld bij de zaaiperiode van de snijbiet, of zal ik hem warmoes noemen? Het is een hele ouderwetse bladgroente. Zo ouderwets dat zelfs ik er nog nooit van had gehoord tot ik beter naar de Engelse moestuinprogramma's ging luisteren. 

zaad snijbiet
Chard is in de U.K. vast aanwezig in elke tuin. Omdat het een makkelijke plant is die geen grote eisen stelt aan bodem of voeding en niet vatbaar voor ongediertes. Groente waar je lang plezier van hebt - het zaaiseizoen loopt van half maart tot september (zegt de tekst op het zaadpakje dat hier voor mijn neus ligt). Niet in de laatste plaats omdat het lekker schijnt te zijn.

Je bereidt het als spinazie maar ook de dikke nerven zijn te eten. Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken dus ik onthoud mij voorlopig van commentaar. Ik zag op allerlei sites hele decoratieve soorten met gele en rode nerven, maar bij het tuincentrum hadden ze slechts Beta vulgaris ofwel, let op fantastische naam weer: Gewone Groene.

wortelen
Ik ga hem zaaien in bak 6 waar nu nog wortels staan. Daar is zon - en dat heeft snijbiet blijkbaar wel nodig. Waarschijnlijk gaan de wortels er later vandaag uit maar toen ik vanmorgen op het landgoed bezig was, wist ik dat nog niet.

de stokken
Ik haalde de "klimstokken" die bij de peulvruchten hadden gestaan uit de kistjes en vulde de aarde wat aan met een mix van turf en compost - voor drastischer maatregelen om het drainageprobleem tegen te gaan heb ik nu geen tijd. Daartoe moet ik eerst studeren en nogmaals, in alle rust, een tuincentrum bezoeken. Ik gok op een wat drogere nazomer en kijk later hoe ik de aarde droger kan houden.

Mijn thijm, toch echt een makkelijk kruid als ik het mag geloven, heeft ondertussen de strijd tegen het water verloren. Dat is tenminste het oordeel van Dokter Kate :-). 

Ik haalde haar uit de aarde en de kluit was nog precies zoals hij was toen ik hem in april in het kistje had gezet. Er was geen enkele wortelgroei, aangroei te zien. Ik heb de kluit uit elkaar getrokken, het struikje zelf iets gesnoeid en de hele plant toch nog maar even terug gezet met wat droge turf erop. Weggooien kan altijd nog. Wie weet, slaat hij alsnog aan.

In de bak waar de erwtjes stonden staat nu de boerenkool die ik in de zaaibak had voorgezaaid. Twee stuks. Ik hoop dat hij lekker van smaak zal zijn. Ik was van kindsaf nooit een fan van boerenkoolstamppot en ik heb nooit een zak boerenkool in de supermarkt gekocht. Maar, ook weer geïnspireerd door Engelse kookprogramma's, ik zie mezelf wel andere dingen doen met boerenkool. Grofgesneden en even gewokt of gesauteerd - lijkt me lekker.

Ook bloemkool en andijvie plantte ik uit. Daarbij lette ik er op dat niet in alle bakken kool komt te staan want anders heb ik volgend jaar een groot probleem. Kool mag namelijk liefst zes jaar niet op dezelfde grond staan. Ik moet nu dus wel bakken vrij van kool houden wil ik volgend jaar nog kool kunnen verbouwen.

Ik heb de laatste tijd niet veel van mijn sla kunnen genieten. Op de een of andere manier kwam het er niet van te plukken en wat ik bij had gezaaid is niet goed opgekomen. Opnieuw geef ik regen en te weinig licht - de bak staat in mijn rek - de schuld. Daarom vandaag alles verwijderd en er spinazie gezaaid. Spinazie gedijt in wat men noemt halfschaduw. Ik kan de bak dus met een gerust hart in het rek laten staan - er is overigens ook geen plaats elders.

Tenslotte zaaide ik toch ook nog maar wat radijszaad, rondom de bloemkool en in twee rijtjes van vier langs de boerenkool. Radijs is, ik was verbaasd toen ik dat leerde, een koolachtige dus dat gaat prima. Ik hoop dat ik ditmaal wel knolletjes zal krijgen en niet slechts blad zoals eerder dit jaar.

rode biet
De rode bietjes die ik op 18 juli zaaide heb ik uitgeplant zodat ze voldoende ruimte hebben om uit te groeien. Ik had ook zaadjes tussen de erwtjes gezaaid maar hoewel ze op waren gekomen zijn die inmiddels door regen of ruwigheid van mij bij het verwijderen van de erwtplanten verdwenen :-(.

Het was een drukke ochtend op het landgoed. Gelukkig vind ik het heerlijk om zo bezig te zijn. Nu komt dan dat waar ik ook al een hele tijd naar uitkijk: ik ga de wortelen oogsten. Komt dat zien, in de volgende blog.

Kate
16 augustus 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten