donderdag 9 juni 2011

Snijbiet op mijn bord

snijbiet in de bak H

Wat is het handig het landgoed onder handbereik te hebben :-). Gisteren maakt ik kip en onder de huid van de kippendij stopte ik verse tijm, mijn recent gerooide knoflook, de laatste sprietjes oregano, wat salie. Klein probleempje: geen groentes in huis. Geen zin ook om naar de super te gaan.

pakje snijbietzaad
Tja, en dan heb je dus een balkon vol bakken, vol groen en de sla was al op en hoewel het had gekund, had ik geen zin in weer sla - soms moet je jezelf en het gewas rust gunnen :-) maar er stond snijbiet. Nog niet veel, eigenlijk te weinig maar toch maar geplukt.

Snijbiet, warmoes, chard in het Engels - ik schreef het al toen ik het kocht half augustus vorig jaar is een ouderwetse bladgroente waarvan je de stengels of nerven als bleekselderij kunt gebruiken en de bladeren als spinazie. Bladeren als spinazie, dat betekent dat je er veel van nodig hebt want het slinkt.

geplukt en gewasen
Ik had niet veel: hoogstens zes bladeren plukte ik van de planten in bakken H en F. Vooral de plant in H is goed aan het groeien. Ik zorgde ervoor het hart van de plant in tact te laten zodat ik snel weer nieuw blad heb. Even wassen: kijk hoe mooi ze op het bord lagen...

uit de pan op het bord
En toen in de pan even rondzingen en klaar! Samen met de repen van de paprika die ik met de kip had meegebakken en een verdwaalde tomaat, even doormidden en in een andere hoek van de snijbiet-pan vormde het misschien niet de gewenste hoeveelheid verse groente maar was wel erg lekker.

Kate
9 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten