dinsdag 7 juni 2011

Groen en vol: goed bezig!

landgoed op 7 juni 2011
Het landgoed oogt zoals het voelt. Het is vol! Er kan werkelijk geen zaadje meer bij - mooie uitdaging zo'n statement :-).

Op mijn log heb ik het ook geschreven, met name bij de bakken C en B: 'vol!!!'. Toch heb een paar dagen geleden nog flink wat gezaaid: extra slabonen in I en doperwten in C - dat had ik, bleek achteraf, op 21 mei ook al gedaan.

dotje haar op spitskool
Het zal snel nog groener zijn dan het nu al is. Ik keek net even naar de foto van het landgoed op 7 juni 2010 en het ziet er vandaag toch echt 'rijker' uit. De planten lijken hoger - dat kan kloppen want bijvoorbeeld de salie in bak H - de eerste zwarte bak - is flink gegroeid.

De spitskool in bak B blijft een blikvanger. Ik hoop dat het gaat lukken met de koolvorming in het hart van de plant. Ter bescherming tegen insectenplagerijen heb ik haar dat in mijn borstel zit over de plant gedrapeerd. Hopelijk houdt dat eitjes van koolwitjes tegen. Geen idee.

courgette met bloemknopjes
blad van de courgette










Wat ook groeit als kool is de courgetteplant. Wat een grote bladeren! Vandaag zag ik ook de eerste bloemknopjes zitten. Het zal nu niet lang meer duren voor de eerste courgette geoogst kan worden.

De tagetes - het afrikaantje - in het regenpijpbakjes bloeit. Ik ben er zo blij mee :-) en in bak A rechts op het hoekje staat een ander exemplaar in de knop. Om de regenpijp slingert de nasturtium en volgens mij zag ik ook daar bloemknopjes. Wow! Eindelijk.

tagetes
viooltjes















De viooltjes - sorry, ik blijf ze tonen want ze blijven me zo raken - staan er nog steeds. Dat is onbeschrijfelijk leuk. Maar zinnia heb ik denk ik al minimaal vier keer gezaaid en nergens zie ik iets boven de aarde uit komen. De lathyrus is bijna in bloei. Bij mijn moeder zijn ze dat al dagen en hier hopelijk morgen.

Nigella heb ik - net als zinnia - al enige keren bijgezaaid. Het venidiumzaad is op maar bloemen zal ik waarschijnlijk niet krijgen. Cosmos is aan het groeien langs de elektrapijp in bak F en met wat geluk, geduld en volharding zal ik over een tijdje misschien ook nog een paar zonnebloemen kunnen tonen.

worteltjes met ertussen lente-ui
Tuinieren blijft onvoorspelbaar. De worteltjes, alle worteltjes hebben het moeilijk - hadden het vorig jaar ook al moeilijk - maar dat wat ik in een nieuw, klein doosje met verse aarde zaaide groeit als nooit eerder. Wortelen hebben zeer goede drainage nodig, losse aarde en ik kan niet zeggen dat mijn bakken dat bieden.

Maar ik heb snijbiet - niet op de foto maar echt, ik heb snijbiet. Ook zo'n langverwachte groente. Vorig jaar laat gekocht en dit jaar aangevuld met een rode variant: Magenta Sunset. Diverse rijtjes gezaaid in F maar, je zult het altijd zien, de plant waar ik over zwemel, de gewone groene, staat onbedoeld te stralen in bak H. Leuk!

Ach en verder gaat het zoals het moet gaan. De okra heeft het niet gered in de strijd tegen de bladluis - ik geef bladluis maar de schuld. Zowel hier als op het terras bij mijn moeder is er niets van over. Jammer. Ook de lente-uitjes vormen keer op keer een lekker hapje. Dat lukt bij mijn moeder beter. Sommige van de rode bieten - hier en daar - groeien goed. De aardappels zijn in bloei.

De poppy lijkt iets te gaan doen maar ik juich nog maar niet :-). Van alle anemonen en ranonkels is er een plantje over dat twee zielige groene stengels heeft. In bak G stonden twee lange groene welvarende planten, een op elke hoek van de voorkant waarvan ik geen idee had wat het waren. 

Ik dacht calendula maar bij bloei concludeerde ik dat het onkruid moest zijn. Of was het iets uit een gemengd bloemzaadpakje? Ze stonden er eigenlijk te symetrisch om onkruid te kunnen zijn. Toch heb ik ze met wortel en al uit de bakken gelift en in de vuilnisbak gegooid. Ruimte! 

Ruimte om misschien een oreganoplant te planten en om het nieuwe platte peterseliezaad te zaaien. Zowel oregano als peterselie gaan heel goed samen de met tomaten in bak G. Ja, het landgoed is vol maar nooit te vol om iets bij te zaaien :-).

Vanavond at ik sla van het landgoed en door de dressing perste ik verse knoflook. Moet ik nog zeggen dat het heerlijk was? Vers, onbespoten, met liefde geteeld. Gisteren kruidde ik pastasaus met eigen tijm, basilicum, oregano en salie. De kruiden - op de oregano na - doen het allemaal bijzonder goed in de bakken.

Ik ben goed bezig! Het landgoed, de bakken, de planten en bloemen en kruiden zijn goed bezig. Ik ben een bevoorrecht mens.

Kate
7 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten