woensdag 30 maart 2011

Bloemendroom

Geniet van elke dag alsof het je laatste op deze planeet is en blijf vooral in het hier en nu. Ja, zeker, ongetwijfeld goede raad maar ik kijk uit naar morgen :-).

Morgen ga ik bloemen zaaien! Vandaag aan het einde van de middag begon de langverwachte bloemzaaidag en het is hard nodig ook. 

Behalve oogstrelend zijn bloemen in de groentetuin nl. nuttig om insecten te verwarren, af te leiden of weg te lokken van andere gewassen. Ik heb de eerste slakken en ruspen en bladluizen al waargenomen. Ik heb bloemen nodig - en wel nu :-).

Het is momenteel erg mild en zo lijkt het ook te blijven de komende veertien dagen, vandaar dat ik al mijn zaad direct buiten 'in de volle grond' zal zaaien. Op de meeste pakjes staat dat ik vanaf half of eind maart buiten kan zaaien en ik kan altijd nog later bijzaaien.

Net als vorig jaar - en zelfs iets ruimhartiger wellicht - zal ik tagetes, nasturtium en calendula zaaien. Daarnaast opnieuw juffertje-in-'t-groen en zinnia.

Zonnebloem Avondrood
Ik hoop dat het ditmaal goed komt met mijn zonnebloemen, de gele maar ook de rode Avondzon.

En, ik heb nieuw bloemzaad gekocht* voor hier maar vooral voor de bakken op het terras van mijn moeder.

Limnanthes Douglasii
Zo is er een bloemetje dat Spiegeleitje wordt genoemd in Nederland en Poached Egg in het Engels. 

De officiële naam is Limnanthes douglasii. Ik vond hem tijdens het surfen naar of over combinatieteelt. Dit bloemetje trekt nuttige insecten aan en zorgt zo voor minder bladluis. 

Venidium Zulu Prince
Dan heb ik gekocht Venidium ofwel de Afrikaanse goudsbloem. Er zijn twee soorten, een bloem met witte bloemblaadjes die overgaan in donkerpaars en oranje. 

Deze heet in het Engels Zulu Prince. De Orange Prince heeft oranje bloemblaadjes. Ik heb de witte variant gekocht.

Linum Grandiflorum
Ook kocht ik Vlas ofwel Linum grandiflorum Bright eyes: een witte bloem met een donkerrood hart. Heel bijzonder!

Papaver Coral Reef
En, maar daar zal ik dit jaar niet meer van genieten zolang duurt de groei, een bloem als van crêpe papier: Papaver Coral Reef, de reuzenklaproos die bloeit in zalmroze.

Poppy Oriental
Gelukkig is in elk geval een van de afgelopen herfst door mij gezaaide Oosterse Klaprozen, Poppy Oriental, ondanks de verhuizing, aangeslagen in bak H en ook het plantje dat ik in het hangbakje zette groeit. 

Ik ben heel benieuwd hoe ze zullen bloeien. Op het zaadpakje zie ik bloemen in tinten van rood tot heel licht roze. 

Eerlijk gezegd, hier op het landgoed waardeer ik felle kleuren die door al het verschillende groen heen priemen en mij toezwaaien al sta ik er misschien niet met mijn neus bovenop. Maar, ik kocht ook voor mijn moeder - minder fel, delicater, lieflijker misschien.

Centaurea Sweet Sultan
Waar klaprozen bloeiden, ooit in de jeugd van mijn ouders, bloeiden ook korenbloemen. Je zou zeggen dat die altijd blauw zijn. Niet dus. Kijk maar naar de foto.

Ik kocht Centaurea Sweet Sultan, hele delicate bloemen in een 'mix van hard roze naar wit' zegt de informatie van de dame waar ik het zaad gekocht heb*. En ook dat het een sterke bloeier is. Kijk, daar houd ik van :-).

Ik droom over morgen, de dag dat ik kan zaaien en de weken, maanden erna wanneer ik zal kunnen genieten van al die pracht en ondertussen is het al bijna morgen. Nog heel even wachten en dan ga ik zaaien...

Kate
30 maart 2011


De foto's zijn alle van het internet geplukt, ik hoop in de loop van de zomer zelf foto's te maken:

1. Zonnebloem Avondrood - http://www.hectorsgarden.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=1_7_11
2. Limnanthes Douglasii - http://www.gardenersworld.com/plant-detail/PL000000/488/poached-egg-plant
3. Venidium Zulu Prince - http://forums.gardenweb.com/forums/load/farnorth/msg0711282015893.html
4. Linum Grandiflorum - http://agrarisch.marktplaza.nl/planten/Linum-grandiflorum-Bright-eyes-vlas-14399543.htm *
5. Papaver Coral Reef - http://www.plantmenow.co.uk/sweet-sultan-mixed.aspx
6. Poppy Oriental - http://www.wsu.edu/~lohr/wcl/PoppyOriental.jpg
7. http://agrarisch.marktplaza.nl/planten/Centaurea-sweet-sultan-aparte-fijne-korenbloem-14738499.htm *


* Het nieuwe bloemzaad heb ik gekocht bij Bloementuin Het Hommeltje een online winkel waar je, spot goedkoop, allerlei zaad van de meest mooie bloemen kunt komen. Snelle response en pronto levering zijn wel een verademing als je het vergelijkt met "de grote jongens" waar ik eerder groentezaad bestelde en dat er nog steeds niet is. p.s. 26 juni 2011: ik ontving bericht dat deze winkel zal stoppen met het leveren van zaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten