woensdag 16 maart 2011

Kruiden op het landgoed

Ik las ergens dat het seizoen dit jaar twee weken voor loopt op andere jaren: het is mooi en zacht en droog - vandaar. Gek: vorig jaar liepen we het hele tuinseizoen twee weken achter.

Gelukkig houdt de maankalender me in toom. Ik ga niet sneller dan ik toch al ga door mijn wachten op de geschikte stand van de maan en de planeten, hoewel veel ervan me ook wel irriteert. 

Zo is er blijkbaar geen overeenstemming tussen de diverse bronnen over wanneer je nu wel of niet moet zaaien en planten. Ik had me helemaal ingesteld op een volle bloemplantdag afgelopen maandag. 

De vreselijk volle en ingewikkeld te lezen site gebasseerd op de waarnemingen van Maria Thun, een van de grondleggers van de biodynamische tuinbouw, zei dat het kon. 

De Kosmos-agenda van Hesperia die van dezelfde bron uitgaat, meldde evenwel dat er zowel maandag als dinsdag liefst niets gedaan werd in de tuin. Ik raadpleeg nog meer sites en ook daar was tegenspraak. 

Gek kun je ervan worden want welke bron ga je volgen? Welke is het meest betrouwbaar? Welke het makkelijkste te lezen? Waar hou je je aan vast? Ik moet zeggen dat ik het nog steeds niet weet. 

De agenda is handig zoals boeken en papieren gegevens handig zijn: je hebt ze direct bij de hand, kunt erin bladeren en van aantekeningen voorzien. Ik heb de agenda gevolgd. Jammer dan van een verloren dag. 

salie rechtsvoor in bak H
Nu is het wachten op 22 en 23 maart als ik opnieuw bloemen kan planten, verpotten, snoeien en wat ik nog meer allemaal wilde doen. Ondertussen rent het seizoen voor me uit en de rozen die ik had willen aanpakken lopen uit...

Vandaag was het een bladplantdag en ik nam de kruiden die nog steeds niet in de nieuwe bakken gepoot waren, onder handen. De salie snoeide ik flink terug en ging in bak H - dat is de bak waarin o.a. wortelen zullen groeien.

bakken I (voor) en G
De tijm ging in bak I waar hij het goed zal doen met de aubergine die daar ook zijn huis zal vinden als we iets verder zijn. 

Oregano, wat ervan over was, ging naar de bak ernaast: G. Geen idee meer wat de logica daarachter was want oregano zou het juist goed doen bij komkommer en die komt juist in bak C aan de rechterkant van G. (op de foto achter het 'hekje').

lathyrus zaailingen
Ik weet het wel want bak C is straks overvol, nu al, met tuinbonen en al het zaad van de erwten en kapucijners. Bovendien komen daar ook lathyrus en nasturtium en zonnebloem. Logisch dat de oregano elders moest komen.

Waarschijnlijk ook, ik heb niet voor niets zo lang aan mijn planning gewerkt, zodat ik er makkelijk bij kan als ik het kruid nodig heb - makkelijker dan in de hoek, achter de compostbak en de aardappelen.

basilicum rond gember (midden)
Als laatste kruid heb ik een potje basilicum van de supermarkt gesplitst en in de bak met gember geplant. Het schijnt een goede combinatie te zijn en het staat ook nog eens heel aardig.

Moe maar voldaan kan ik terugkijken op een heerlijke tuinmiddag. Morgen en vrijdag zijn vruchtplantdagen. Mijn zaailingen zijn nog te klein om dan te verspenen maar ze groeien gestaag.

Morgen en vrijdag doe ik dus niets aan het landgoed. De maan doseert mijn inspanningen en vooralsnog is dat prima.

Kate
16 maart 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten