zaterdag 12 maart 2011

Krokus en aardappels

krokusjes
Nu, in de tweede cyclus van mijn rapportage over het zaaien, planten, plukken en alles wat daarbij komt kijken op een landgoed als het mijne ontkom je er niet aan in herhaling te vallen. Het is onvermijdelijk.

De technieken zijn niet veranderd, de gewassen niet significant uitgebreid - hoewel ik wel wat nieuw zaad heb gekocht :-). Wat voor nieuws kan ik vertellen over het oude vertrouwde?

Veel! Het is een ander jaar, het weer is anders en ik. De nieuwe bakken zullen anders functioneren dan de sinaasappelkistjes, de positie en combinatie van de gewassen is niet zoals vorig jaar en ik heb het terras van mijn moeder nu ook in gebruik.

Ik zal me bovendien altijd blijven verwonderen - hoop ik - over de kracht en pracht van de natuur. De reis van het zaadje verbaast me elke keer weer als ik zaai. 

Dat elk zaadje zo verschillend eruit ziet. Dat uit zulke kleine korreltjes stevige planten ontspruiten is een wonder. Hoe kun je daar onverschillig onder worden? En bloemen, zo mooi. Ik heb van de week wat nieuw bloemenzaad besteld. Leuk!

krokusje
Ondertussen bloeien nu ook bij mij de krokusjes. Ik was helemaal vergeten dat ik een paar jaar geleden paarse krokusjes bij mijn moeder in de bakken had gestopt. 

Een aantal van de bollen die bij haar boven de grond waren gekomen heb ik mee naar hier genomen en daar zitten o.a. deze paarse krokusjes bij. Ze volgen in ontwikkeling de gele botanische krokussen die ik vorig jaar bij de Hema kocht. Het is een plaatje!

Vandaag was het aardappelpootdag - eindelijk! De aardappels waren eraan toe om in zakken gelegd te worden, de uitlopers eigenlijk te lang doordat ze te donker en waarschijnlijk ook te warm hebben gelegen - maar ja...

Nog steeds gebruik ik gewoon aardappels die ik bij de groenteman of super gekocht heb. Men zegt dat het niet werkt, niet mag zelfs maar vorig jaar lukte het goed. Bovendien, een zak pootaardappelen is mij te groot.

aardappels in zak
Ik gebruikte wederom geperforeerde zakken waar aarde in heeft gezeten. Op de bodem een laagje ontsmette drainagekorrels en daarop schepte ik dit jaar mijn eigen niet-affe compost :-). Aardappels erop en afdekken met aarde. Klaar.

Je moet wel in de gaten houden dat de aardappels niet bevriezen. Het is tenslotte nog erg vroeg maar dat geldt voor alle gewassen. Ik hou vliesdoek en eventueel bubbeltjesplastic paraat.

Meer lezen over hoe ik het vorig jaar deed en grotendeels dus ook dit jaar doe, kunt u in het bericht: aardappelen telen in een zak.

Kate
12 maart 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten