zondag 13 februari 2011

Opruimen op het terras

Ook vandaag was het weer heerlijk buiten.

Eerst ruimde ik op het terras van mijn moeder de drie bakken leeg waar van de zomer de vruchtplanten: aubergine, paprika, Spaanse peper, tomaat en ook haar okra en komkommer hebben gestaan.

Het was een eerie sight - hoe zeg je dat in goed Nederlands? - een bijna spookachtig gezicht de dode stengels langs de witte gevel.

Met name de aubergine had zich stevig geworteld in de aarde en het kostte kracht, moeite en een snoeischaar om stam en wortels los te krijgen.

Ik vulde driekwart van een geperforeerde zak waar ooit potgrond in heeft gezeten met de dode planten. 

Wellicht zal het materiaal niet composteren of langzaam maar in elk geval wil ik een poging doen het goede dat er nog is (op termijn) terug te geven aan de aarde.

De drie bakken zijn nu leeg. De aarde moet worden aangevuld middels nieuwe potgrond of compost en dan zijn ze klaar voor een nieuw seizoen.

Dat nieuwe seizoen is overigens al behoorlijk bezig. Het is grappig opnieuw op te merken dat dit terras dat haaks op mijn landgoed staat zo'n heel ander microklimaat kent.

Hier bloeien al volop de krokusjes. Het is een waar krokusveld dat iedere dag mooier wordt. 

anemoon in knop
De katjes hangen aan de hazelaar en zelfs ontdekte ik bijna een week geleden, op 7 februari, al een knop in een van de anemonen.

Zover is het op het landgoed nog lang niet hoewel ik ook daar zag dat de anemonen overal aan het groeien zijn en een tweede krokusje is bijna in bloei.

Met kleikorrels onder mijn arm verdween ik na gedane arbeid, een boterham en een lekker stuk Limburgse vlaai naar huis. Tot laat in de middag ben ik er bezig geweest met compost en gember.

Daarover meer in mijn volgende blog.

Kate
13 februari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten