woensdag 9 februari 2011

Leven en dood

Het is intrigerend te volgen hoe het landgoed ontwaakt na de winter - of eigenlijk tijdens de winter. En, was het eigenlijk ooit in slaap dan? Ik weet wel zeker van niet.

Kijk hoe de knoflook de lucht in steekt. Deze, in bakje 16 staat precies tussen het nieuwe leven in de vorm van sneeuwklokje (het witte stipje midden boven), een anemoon (het groen rechtsmidden), en de krokus (wit puntje met groene sprietjes middenonder).

Ik heb vier knoflookplantjes staan en alle vier doen ze het geweldig! Verbazingwekkend genoeg trof ik vanmorgen bladluis aan op een van de plantje. Die heb ik er met mijn vingers afgerits en de plant nagespoten met zeepwater. Ik blijf het in de gaten houden.

artisjok bak 15
Helaas moet ik waarschijnlijk vaarwel zeggen tegen de artisjok die ik de hele winter had weten over te houden. Gisteren was de slang van plastic die ik op de aarde rond de plant had gedraaid los geraakt en ik heb die niet meteen weer vaster gezet. 

Vanmorgen zag ik rijp op het platte dak van de buren en mijn artisjok hing slap op de aarde. Heb hem toegestopt met plastic en later er ook een hogere bescherming omheen gezet en nu hoop ik er maar het beste van.

krokusje bak 15

Tegelijkertijd is er in dezelfde bak zicht op het eerste krokusje. Van achter het raam kan ik haar niet zien door de rand van het sinaasappelkistje maar daaronder staat ze toch echt geflankeerd door twee knoflookplanten zal zij binnenkort haar bloemblaadjes openen.

sneeuwklokje
Het sneeuwklokje bezorgt me iedere dag plezier. Mijn eerste gang elke dag is richting balkondeur en de eerste blik gaat momenteel richting dat kleine witte kelkje op de hoek van bak 6. Leuk!

tuinbonen bak 10
De tuinbonen doen het ook nog altijd goed. waar de doperwtjes slap op de aarde liggen, staan de tuinbonen op eigen benen. 

Ze hebben een eigen wil en ik heb ze gisteren maar eens opnieuw rond de klimstokjes gedraaid. Ik geloof dat ik al eens zei dat ik geen groot fan van tuinbonen ben maar het verse jonge groen, de bloemetjes later in het jaar en gewoon de lol van het zien groeien maken veel goed.

viooltje bak 8
Tenslotte wil ik toch nog even het nieuwste viooltje tonen, ze staat in het rek op de derde plank rechts vooraan in bak 8 en ik ben blij te zien dat ze zelfs daar opnieuw tot bloei komt. 

Het viooltje vooraan links in bak 6 direct naast de balkondeur heeft nooit een bloemetje getoond en ik begrijp dat niet. Je zou zeggen dat bak 6 gunstiger staat dan bak 8. Misschien is het klimaat milder hoewel donkerder in 8.

Leven en dood, bloei of niet, licht en donker - het zijn kanten van dezelfde munt. Het landgoed laat het mooi zien. Ik las laatst dat tuinieren meer is dan wat plantjes in de aarde zetten. Zo is het. Dat is de lol en de les ervan.


Kate
9 februari 2011

4 opmerkingen:

  1. Hi Kate,

    Al googlende op Artisjok, kwam ik alweer bij jouw site terecht : ) Ik vroeg me af of een Artisjok in een bak of grote pot kan. Maar google maar eens op 'Artisjok pot'. Je krijgt veel websites met heerlijke recepten waar je een 'pot artisjokken' voor nodig hebt, of hoe je Artisjok zaait in een pot. Maar waar ik benieuwd naar ben: jij hebt blijkbaar een artisjok in een bak, gaat dat goed. En geeft ie ook vrucht??

    Groetjes,
    Nathanja
    7 juni 2011 19:25

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Nathanja,

    Ik heb je vraag even naar hier gehaald omdat hij over artisjok gaat en goed aansluit bij bovenstaand bericht.

    Mijn artisjok heeft het niet gered zoals je in bovenstaand bericht kunt lezen. Dat wil zeggen, hij heeft het nog even wel gered maar uiteindelijk heeft de plant de winter niet overleefd.

    Hij stond inderdaad oorspronkelijk in een sinaasappelkistje en is bij de grote verhuizing verplaatst in bak A.

    Bij mijn moeder op het terras in een verhoogde border, staat de artisjok wel nog maar heel geweldig gaat het daar ook (nog) niet. Deze plant heb ik overigens helemaal niet beschermd tegen de vorst maar hij stond wellicht beschut genoeg.

    Dit jaar heb ik geen artisjok gezaaid. Eigenlijk geen idee waarom niet want ik ben zeer benieuwd naar vooral de bloemen.

    Het is nu te laat is om zelf te zaaien, er staat op het pakje dat je dat in februari en maart kunt doen waarna je de plantjes uitplant half mei maar misschien zijn er artisjokplanten te koop in tuincentra?

    Mijn ervaringen met groentes in bakken zijn dat ik per plant niet reken of kan rekenen op "potten" vol oogst :-). Zo kregen de aubergineplanten vorig jaar elk 1 vrucht per plant maar wellicht was de artisjok guller geweest :-). Die vruchten komen als ik het me goed herinner pas echt in het 2e jaar.

    Ik denk dat uiteindelijk alles wel in een pot of bak geteeld kan worden mits die bak groot genoeg is. Zelfs kan het makkelijker zijn om zo te tuinieren omdat het de mogelijkheid biedt de planten zo nodig te verplaatsen.

    Groetjes,

    Kate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kate,

    Sorry, ik realiseer me nu dat ik je label indeling in de war heb gegooid. Voel je vrij mijn vraag te verwijderen. Ik heb al een artisjokplantje, gekocht bij een biologische tuin. Hij groeit als kool in mijn moestuinbak, maar ik vrees dat hij te groot gaat worden, dus ik wil hem overplanten, nu kan dat nog. De kardoen, fam van de artisjok, krijgt een penwortel en kun je maar moeilijk overplanten. Dus die heb ik meteen in de border gezet. Maar eh... de vaste grond raakt een beetje vol. Een pot lijkt me de oplossing.

    Dank voor je reactie. Ik houd je op de hoogte van de artisjok, bij deze datum ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Nathanja, ik heb nog even voor je gekeken maar die van mij: Violet de Provence (mooie naam!) had veel ruimte nodig: 100x75 cm was de aangegeven plantafstand. Dat zegt al genoeg zeker met jouw info dat hij nu al te groot aan het worden is :-).

    Grote pot nemen en goed beschermen van de winter - lijkt me geen slechte optie. Ben benieuwd hoe het gaat.

    Ik las net ook nog even op het zaadzakje dat je in mei in de volle grond kunt zaaien, het is al niet meer mei maar misschien doe ik het gewoon, de vruchten komen dan in het 2e jaar maar dat maakt me niet uit. Ik wil de bloemen zien.

    Groetjes,

    Kate

    BeantwoordenVerwijderen