vrijdag 11 februari 2011

Radijszaai en de verkeerde wortelen :-)

wortelzaad
Vandaag heb ik zomerwortelen en radijs gezaaid. Volgens de maankalender kon dat nog tot twaalf uur vanmiddag en ik moest me haasten maar het is gelukt. Ik merkte wel dat ik een beetje out of practice was of misschien ontbrak het aan voorbereiding. 

Volgens de diverse zaaikalenders kunnen wortels, vroege wortels, onder koud glas geteeld worden. Ik heb koud glas maar had ik ook een bak hoog genoeg om die wortels in te laten groeien? En, zou die bak in mijn koude bak passen? Op allebei de vragen luidde het antwoord na enig rommelen en uitproberen: ja.

artisjok
Het betekende wel nog even vlug een afwasje tussendoor want de opzet die ik moest gebruiken stond inmiddels om de zieltogende artisjok die wonder-boven-wonder weer helemaal in orde leek :-). Een leuk begin van mijn zaai-halfuurtje!

Ik vond een bakje dat precies onder de opzet paste en er stond me al tijden een handje kleikorrels te vervelen op het aanrecht. Vervolgens moest ik nadenken over aarde. Welke aarde, wat voor grond? Daartoe moest ik mijn schema's die aan het nieuwe landgoed ten grondslag zullen liggen raadplegen. 

klaar om te zaaien
De aarde die in de nieuwe wortelbak zal komen komt o.a. uit mijn 'vroegere' zaaikistje. Gelukkig lag dat kistje braak. Vlug mijn opzet gevuld en de radijs- en wortelzaadjes erbij gepakt.

Gek, ik merk nu ik dit type en naar de foto's en de pakjes zaad die nog op tafel liggen kijk dat ik i.p.v. zomerwortelen waarschijnlijk winterwortelen heb gezaaid :-). Ik zei al: onvoorbereid of moet ik zeggen: ongeconcentreerd?

radijszaad
Hoe dan ook, toen ik zo met dat zaad bezig was, herinnerde ik me dat je de minuscuul kleine zaadjes van wortel best mengt met een snel(ler) groeiend gewas als radijs. Daarmee voorkom je dat het wortelzaad te dicht gezaaid wordt en je te veel moet uitdunnen.

Radijs is, als alles dit jaar tenminste wel goed gaat, over een week of vier oogstbaar terwijl wortelen, zeker winterwortelen, er langer over doen. 

Radijszaad is veel groter ook dan wortelzaad en dus beter zichtbaar op de aarde. Ik herinnerde me ook iets over het  mengen van kleine zaadjes met zand zodat je ziet waar je gezaaid hebt maar dit werkte vanmiddag niet.

lathyrus en wortels
Ik heb de zaadjes op de aarde gestrooid, bedekt met een laagje gezeefde zaaigrond en bemist met de plantenspuit. Ik gebruik ook dit jaar wasknijpers om de gewassen te labelen en daarna kon de bak voor de lathyrusbak worden geplaatst. 

Er is nog net plaats voor een klein potje en dan is de koude bak vol. Zo snel... Ik denk dat ik het vrije plaatsje zal gebruiken voor spitskool. Die kan ook al gezaaid worden, ik wacht nog even op een gunstige zaaidag :=).

Na twaalf uur vanmiddag ging de wortel zaaidag over in een wortel plantdag. Dat betekent dat ik wortelachtigen kan planten. Denk hierbij aan bijv. uien en sjalotten. 

Ik heb nog een paar gele plantsjalotten van vorig jaar en hoewel men zegt dat die later in het seizoen geplant dienen te worden ben ik erg geneigd ze morgen in de aarde te stoppen. Wat me tegen zou houden, zou moeten houden ook, is dat mijn nieuwe bakken nog niet klaar staan. 

Misschien dient die traagheid inderdaad wel een doel, ik zei het al eerder. Ik ben ongeduldig, het is buiten niet zo koud, de zon schijnt tussendoor alsof de lente er al is en ik wil zaaien maar het is pas februari, veel te vroeg. Veel en veel te vroeg om in de koude grond te planten.

De vrucht zaaidag, afgelopen donderdag, kwam en ging voorbij en ik deed niets. Het was grijs, ik was druk, had geen zin en ach... Vorig jaar begon ik op 28 maart te zaaien. Op die dag zaaide ik o.a. aubergines. Spaanse peper de volgende dag. Paprika de dag erna. 

Er is nog tijd. De volgende vruchtdag is 28 februari - ik denk dat ik er dan klaar voor ben.

Kate
11 februari 2011

p.s. mocht het u interesseren: ik zaaide Bel Image radijs en Berlikumer winterwortelen i.p.v. de Amsterdam (zomer)wortel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten