zondag 27 februari 2011

Vurige maan: vrucht zaaidag

Vandaag en morgen staat het teken boogschutter in de maan. Boogschutter staat voor vuur, voor warmte en dus - even associatief denken - kom je al snel bij de vurige gewassen: Spaanse peper, paprika, tomaat, aubergine.

Deze dagen zijn vruchtdagen en gaan over fruit en alle vruchtgewassen zoals we die in de "reguliere" tuinbouw kennen maar ook om bonen, erwten, mais en pompoenachtigen. Het gaat over alle groentes die ranken en hun zaden binnen in de vrucht produceren.

Men zegt dat wanneer de maan, zoals momenteel, aan het afnemen is, de aarde ademhaalt. De groei-energie trekt naar beneden richting wortels daarom is dit de beste tijd om te zaaien. Planten doe je beter tijdens een wassende, groeiende maan aangezien dan de energie naar boven gaat, naar de top van de plant.

Vandaag begon met het doorbladeren en -lezen van Nigel Slaters Tender 1) , secties uit het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt en de printouts van op het internet gevonden informatie over de zaden die ik vorig jaar kocht. Ook opende ik mijn excel log waarin ik alle informatie over mijn plantjes heb bijgehouden.

tuingereedschap :-)
Daarna heb ik een mix van turfmolm en kokuspotgrond (50/50) gezeefd - dat was het meest arbeidsintensieve karweitje van de dag :-). 

Ooit zal ik me trakteren op een goede grondzeef maar voor nu werk ik met het oranje zeefje dat bij de strandset van Ikea hoort. Mijn broer bromde toen ik het kocht maar ik heb er onbetaalbaar veel plezier van.

Het is heerlijk om informatie te hebben om op terug te vallen. Ik refereerde al aan het excel sheet waarin ik trouw mijn verrichtingen op het landgoed bijhoud. Ook dit blog is zo'n adviseur. Ik las de pagina over de Spaanse peper en deed vervolgens wat ik vorig jaar ook heb gedaan.

Spaanse peper uit eigen oogst
Ik opende een verdroogde of gedroogde peper. Hoewel er nog een van AH in de groentelade ligt, net als vorig jaar, pakte ik dit keer een peper uit eigen oogst. Er zaten niet veel zaadjes in maar dat hoeft ook niet.

Die zaadjes deed ik in water en dat wat naar de bodem zakt is kiemkrachtig. Dat zaad moet even drogen op keukenpapier en daarna kan het de aarde in.

alleen nog wat aarde erop
Net als vorig jaar heb ik van die turfpotjes gebruikt. Ik weet dat er een felle discussie wordt gevoerd over de wenselijkheid turf te gebruiken maar ik heb ze in huis en ik zal ze opmaken ook :-). 

Vorig jaar vijf, dit jaar vier zaadjes per potje - zestien zaadjes in totaal. Vorig jaar heb ik van de twintig zaailingen - opgekomen zaadjes - vijf planten overgehouden: twee hier en drie op het terras van mijn moeder.

Iets minder peper mag dit jaar wel en mocht het resultaat tegenvallen dan kan ik alsnog later bijzaaien. Ik loop een maand voor op vorig jaar met mijn zaaien dus er is nog tijd. Wat een luxe!

aubergine Lange Violette
Hetzelfde principe, minder mag, zet zich door bij de aubergines. Wat een prachtige plant was dat toch. Wat een ontdekking! Dit jaar heb ik vier zaadjes minder gezaaid. 

Vorig jaar kwam al het zaad uit. Ik heb geen nieuw zaad gekocht want ik heb gewoon nog te veel over (en na deze ronde nog steeds). Wellicht dat ik daarom geen 100% resultaat zal zien. Ik wacht het af.

Paprika heb ik juist ruimhartiger gezaaid. Vorig jaar kreeg ik  weliswaar twee planten uit twee zaadjes maar ik oogstte slechts een paprika. Dat was en is te weinig. Geen idee waar het aan lag. Mijn zaad was een mix van kleuren: white bell, yellow sunbright, oranje horizon, purple bell en yolo wonder.

goed labelen is nodig:
l. purple bell, r. yolo wonder
Van de laatste twee had ik dus vorig jaar al een voorproefje. Dit jaar heb ik besloten de overgebleven vier zaadjes van beide soorten in aarde te leggen. Nu ik dit zo type, vraag ik me af waarom ik niet gewoon van alle soorten iets gezaaid heb. Nou ja... Misschien dat dat nog komt.

Het mooie is dat ik me niet langer beperkt voel door de grootte :-) van mijn landgoed. Ik voel me vrij om uit te breiden op het terras van mijn moeder. Mocht ik dus meer willen zaaien dan kan dat, hoewel ik niet heel veel raam heb om heel veel (meer) zaailingen op te kweken.

En dus zaaide ik maar vier tomatenzaadjes. Minibel kerstomaatjes, wat ik me ervan herinner is dat ze erg zoet waren. Lekker dus. Maar, ze barsten snel bij een toevloed aan (regen)water en het duurde ook lang voor ik kon oogsten. Een nogal kleine oogst: een dag negen stuks, een dag vier. Dat schiet niet op.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik binnenkort misschien wel een andere tomaatsoort koop en die uitprobeer. Vandaar mijn aarzeling om nu meer te zaaien. Dit zaad kwam overigens van de Hema.

Vorige week was ik daar even, ik hou van die winkel!, en tot mijn vreugde zag ik dat er een heel leuk tuinassortiment te koop is. Het was nog niet allemaal uitgepakt maar ik zag schattige zaadkistjes en -zakjes, lief gereedschap voor klein en groot en werkelijk, je krijgt direct inspiratie.

Dahlia decoratief blue boy;
dahlia topmix roze en
Hollandse irissen gemengd
Voor mijn moeder kocht ik er Dahlias en Irissen - zomerbollen zeg maar - die in maart of april gepoot kunnen worden en een prachtig kleurenpalet zullen tonen van lila en wit en geel. De korte roze dahlia zal het goed doen bij de anemonen en ranonkels.

Voor ik ze poot, op een bloem plantdag (en dat is ergens half maart) ga ik de Dahliaknol vermeerderen. 

Dat is zo'n klusje waar ik naar uitkijk sinds ik de techniek ergens op het web tegenkwam niet wetende dat ik zelf Dahlia's zou tegenkomen en kopen :-).

Morgen is het ook nog een vrucht zaaidag. Misschien als er tijd is en het niet zo hard regent, stop ik extra tuinbonen in de aarde buiten. Ook Kapucijners en erwten zouden kunnen maar ik ben nog niet klaar met de herinrichting van het landgoed. 

Wat zeg ik, ik ben er nog niet aan begonnen! Nou ja, ook hier geldt: ik heb nog tijd. Bovendien, de aarde mag niet te nat zijn en ik vrees dat het morgen opnieuw zal regenen. Ik begrijp de obsessie van boeren met het weer. Ook ik kijk elke dag hoe het weer in Amsterdam zich ontwikkelt.

Geweldig toch dat je deze informatie allemaal via het internet kan vinden? Ik had nooit gedacht met zoveel verschillende disciplines in aanraking te komen toen ik mijn eerste gedachte liet gaan over het telen van een paar groentes... Ik lees en leer en experimenteer en het is inspirerend en uitdagend. 

Wat ben ik blij met mijn landgoed!

Kate
27 februari 2011

1) op mijn andere blog, met o.a. inhoud voor volwassenen, staat meer over Nigel Slaters Tender

Geen opmerkingen:

Een reactie posten