zaterdag 5 februari 2011

Lathyrus in koude bak

Volgens de maankalender is het vandaag een bloemdag en aangezien ik besloten heb me voor het landgoed anno 2011 te laten leiden door de maan en gewoon ook omdat ik tijd heb en het kriebelt, heb ik vandaag lathyrus gezaaid.

Lathyrus langs het gaas
Vorig jaar is het niet echt gelukt met de lathyrus. Ik had op 20 augustus een prachtig felroze bloemetje en in november klom er een tweede lathyrus langs het gaas. Helaas heeft deze de vorst niet overleefd. De herinnering is nog pijnlijk zichtbaar en dat zal me dit jaar dus niet opnieuw overkomen.

Gisteravond tot laat nog allerlei tips opgeduikeld op het internet. Leuk hoor! En nuttig ook. Zo leerde ik dat de wortels van de lathyrus liefst zo min mogelijk gestoord, verstoord worden en dat je daarom goed in wc rolletjes kunt zaaien. De uitgelopen plantjes zet je dan als het warmer is met rol en al in de aarde.

Zaaipotjes
Goed idee! Gelukkig ben ik momenteel erg van het bewaren en closetrolletjes bewaarde ik al langer om te composteren. Keukenrollen door midden maakt ook twee rolletjes van de goede lengte en zo ook stevig opgerold papier.

Sommigen maken zaaipotjes van krantenpapier, ik vandaag met reclamefolders van een pizzeria :-). Aangevuld met nog een paar smalle hoge plastic puddingbakjes was de oude koelkastbak vol en stonden de zaaibakjes stevig.

Stekaarde losjes erin gedaan - nee, niet gezeefd dat was vergeten tot ik bijna klaar was en de voorbereidingen waren klaar. Of nee, ik wilde het zaad buiten zetten en dat kan in een koude bak. Die had ik nog niet...

Stapels piepschuim
Gelukkig is de mens die creatief met afval om kan gaan. Weken had ik o.a. stukken piepschuim bewaard - tot grote hilariteit want wat moest ik daar nu weer mee. 

Vandaag kwam het me van pas. Ik heb de lege zwarte bak met op de bodem kleikorrels van binnen "bekleed" met stukken piepschuim. Het leek of het zo had moeten zijn want zonder plak of snijwerk paste de stukken tegen elkaar. Glasplaten van een oude koelkast doen dienst als deksel. Klaar is de koude bak!

Bijou, Royal, Colorama
Verder dus met het zaaien. Ik had drie zakjes lathyruszaad, een paar heel oud en een pakje van vorig jaar. Ik heb dus maar flink veel van elk zaad gezaaid om de kans op kiem te vergroten. Natuurlijk had ik het oude zaad ook weg kunnen gooien maar ach... 

Koude bak
Drie zakjes zaad, drie verschillende soorten: Lathyrus Bijou - een lage variant, Lathyrus Royal Family en Colorama. Van elk soort heb ik flink gezaaid: drie tot vier zaadjes per potje en twee per closetrol, in totaal een kleine veertig zaadjes. Daarmee is opkomst van een goed aantal plantjes gegarandeerd :-).

Nee, ik heb ze niet gevijld, "besneden" of met schuurpapier bewerkt. Ook heb ik ze niet geweekt. De meningen hierover zijn verdeeld en ik had geen tijd en zin. Vorig jaar heb ik de zaaddozen wel bewerkt, omdat die zo hard en dik zijn zou het afvijlen, inkerven of week maken het kiemingsproces helpen. Ik heb er niets van gemerkt.

Koude bak met glas
De koelkastdoos vol zaadpotjes heb ik licht besproeid en in de nieuwe koude bak geplaatst en afgedekt met glasplaten en deze weer verzwaard opdat ze niet weg zullen schuiven of waaien.

De koude bak staat voorlopig op bak 13, in de hoek van het landgoed. Deze bak was toch leeg en zal binnenkort verplaatst worden want ik wil hier weer de komkommer hebben en dat moet in andere aarde. 

Wat er dan met de koude bak gebeurt, weet ik nog niet. Hij is te groot om naast de andere bakken te zetten. Voorlopig echter staat hij goed. 

Koude bak linksachter
Ik hoop dat het piepschuim ervoor zorgt dat de zaadjes niet zullen bevriezen. En, heel belangrijk :-), er is plaats voor een tweede, kleinere koelkastdoos en wat losse potjes.

Het zaaiseizoen is namelijk begonnen. Donderdag is vruchtdag en dan zal ik, wanneer ik tijd heb, me met het zaaien van Spaanse peper, paprika en aubergine bezighouden.

Kate
5 februari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten